Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Sådan rangordnes 140 kendte virksomheder i Berlingskes årlige imageanalyse

10BBMNykredit-kundemoede-i-.jpg
Overskrift
Nykredits direktør Michael Rasmussen møder mandag d. 7 marts 2016 utilfredse kunder i afdelingen i Hjørring. Nykredits direktør Michael Rasmussen mødte mandag eftermiddag sine utilfredse kunder på afdelingen i Hjørring. Her ses Michael Rasmussen ved mødet .
10BBMLOGO-151712.jpg
Overskrift
logo til imageanalysen 2016
10BBMLOGO-151722.jpg
Overskrift
logo til imageanalysen 2016
10BBMLOGO-151714.jpg
Overskrift
logo til imageanalysen 2016
10BBMLOGO-151720.jpg
Overskrift
logo til imageanalysen 2016
10BBMLOGO-151715.jpg
Overskrift
logo til imageanalysen 2016
10BBMLOGO-151717.jpg
Overskrift
logo til imageanalysen 2016
10BBMnykredit-logo-124659.jpg
Overskrift
nykredit logo
10BBMLOGO-151719.jpg
Overskrift
logo til imageanalysen 2016

Ni forskellige elementer ligger til grund for rangordningen af 140 kendte danske virksomheders image i Berlingske Business’ Imageanalyse. Her er årets vindere og tabere i de enkelte discipliner.

Virksomheder med et stærkt brand og et godt image har lettere ved at tiltrække og fastholde kunder, samarbejdspartnere og dygtige medarbejdere. Derfor er det en højt prioriteret opgave for ledelsen at tage hånd om virksomhedens renommé.

En virksomheds image består af en række elementer, som tilsammen udgør virksomhedens samlede image. Hver del er vigtig, men nogle af dem er bærende og har større betydning.

Først og fremmest er kendskabet vigtigt for, at en virksomhed overhovedet har et image. Derudover har IFO – Instituttet for Opinionsanalyse, der gennemfører Berlingske Business’ Imageanalyse, defineret de ni komponenter, som en virksomheds image består af. Men respondenterne i analysen afgør, hvor stor betydning de enkelte komponenter skal have.

Respondenterne i Imageanalysen er professionelle virksomhedsledere. I alt 4.081 ledere i dansk erhvervsliv har deltaget i vurderingen af 140 virksomheders image.

10BBMLars-Rebien-Soerensen2.jpg

De ni komponenter i Imageanalysen er:

1. Ledelse

2. Troværdighed

3. Kvalitet

4. Medarbejdere

5. Kommunikation

6. Konkurrenceevne

7. Finansiel styrke

8. Innovation

9. Ansvarlighed

Og allerede i denne vægtning af de ni komponenter får vi stor viden om erhvervslivet. Ledelse og troværdighed har i alle de år, analysen er foretaget, været de to vigtigste parametre. En virksomheds ansvarlighed har i dette års måling fået tildelt mindst betydning.

Finansiel styrke blev før krisen i 2007 vurderet som den mindst vigtige komponent, men har efter krisen indtaget syvendepladsen.

Vejen mod et godt image er brolagt med forhindringer, faldgruber og snubletråde: Kun tre virksomheder – Novo Nordisk, Novozymes og Danfoss – har konstant befundet sig i top 10 i de seneste ti år af Berlingske Business’ Imageanalyse.

Det er anden gang, at Velux er med i top 10. Vestas er den eneste virksomhed, der kun har været i top 10 en enkelt gang.

nyknor

Grundfos tilbage i toppen

Grundfos er atter tilbage i top 10, efter at pumpekoncernen i to år var gledet ned på en 14. og 13. plads. For andet år i træk er Carlsberg uden for top 10. I år mister bryggeriet 16 pladser og er nu nummer 36. Og det er femte gang, at Ecco med i top 10.

Det er to virksomheder i den finansielle sektor, der i år tager de største nedture og taber flest imagepladser. Nordea mister 104 pladser, og Nykredit sætter 94 pladser over styr. De er henholdsvis placeret som nummer 130 og 134 – begge tæt på bunden, idet der er 140 virksomheder på listen.

Den største fremgang i år står JP/Politikens Hus for med en fremgang på 41 pladser til plads nummer 51. Royal Greenland og DLG rykker begge frem med 36 pladser og er placeret som henholdsvis nummer 83 og 91.

Ikke meget magt i Power

Der er ikke mange muskler i at hedde Power, når man er det mindst kendte selskab i Imageanalysen. Forhåbentlig er elektronikkæden bedre kendt hos den almindelige forbruger end hos Imageanalysens bedømmere – de professionelle virksomhedsledere.

Kendskabet til ærkekonkurrenten, Elgiganten, er oven i købet steget i årets Imageanalyse. Hvor elektronikkæden sidste år var nummer 44, er kæden i år rykket frem som nummer 20.

Kendskabet til selskabet DT Group er også lavt. Givetvis er kendskabet større til de underliggende brands Silvan og Stark, som DT Group ejer.

Konkurrenten – byggemarkedskoncernen Harald Nyborg – er derimod steget i kendskabsgrad fra en placering som nummer 81 i 2015 til en plads som nummer 39 i år. Harald Nyborg ejer kæden af samme navn og byggemarkedskæden Jem & Fix

Nykredit imponerer ikke

Nykredits offentliggørelse af planerne om børsnotering samt forhøjelse af boligejernes bidragssatser fik i februar og marts utilfredse Nykredit-kunder på barrikaderne. Topchef Michael Rasmussen befandt sig i en storm af kritik, hvor verbale prygl haglede ned over ham.

Han blev i 2013 hentet til realkreditkæmpen, som kæmpede med en gammel forretningsmodel og et fejlslagent køb af Forstædernes Bank.

Hos bedømmerne i Imageanalysen høster han heller ikke mange roser for håndteringen af forløbet. De lader ham derimod resolut dratte hele 88 pladser ned ad listen til den absolutte bund i disciplinen ledelse.

Legos Jørgen Vig Knudstorp får derimod atter applaus. Han er nummer ét for ottende gang, når der måles på, hvor dygtig ledelsen er til at håndtere de udfordringer, den står overfor.

Skattely koster

Skattely, skuffeselskaber og stråmænd er beske sager for en virksomheds troværdighed. Det må Nordea sande, efter at den store lækage af Panama-papirerne i april fik skattesnyd på alles læber. Det viste sig nemlig, at Nordea var blandt de nordiske banker, der havde bistået ved flest registreringer af offshoreselskaber i skattelyet Panama. Nordea tyede til at sige, at andre banker også gør det, og at kunderne ønskede det sådan. Men den forklaring bider de professionelle virksomhedsledere ikke på. Nordea bliver sendt 97 pladser ned ad listen – fra nummer 42 til 139 i disciplinen troværdighed.

Det troværdighedsknæk er ikke helt så voldsomt, som det Danske Bank oplevede i 2008, hvor den faldt 134 pladser. I år er Danske Bank nummer 90, når det gælder troværdighed. Et ganske sigende udtryk for, at det er en vanskelig og sej kamp at genvinde tabt troværdighed.

Kvalitetskram belønnes

Velux Gruppens ovenlysvinduer er kram, mener bedømmerne i Imageanalysen og placerer Velux i top 5 på imagedimensionen kvalitet.

I bunden befinder sig Zebra, der er moderselskab for de populære Tigerbutikker og for første gang med i Imageanalysen. Her vil det næppe undre, at Zebra ikke får høje bedømmelser, når det gælder imagedimensionen kvalitet. Discountbutikkerne ligger generelt lavt på denne parameter. Det gælder også for Aldi og Harald Nyborg og såmænd også for Ikea og Jysk.

Erhvervslederne i undersøgelsen er nemlig ikke blevet bedt om at vurdere kvalitet i forhold til pris. For DSB og Post Danmark er det næppe et mål i sig selv at være henvist til bundplaceringer år efter år. Togsel­skabet har befundet sig som nummer sjok ni gange i de seneste ti år.

Kontante vurderinger

Vil man undgå en hård bedømmelse af sine medarbejdere, går det bedst, hvis produktionen overvejende eksporteres og rettes mod business-to-business-markedet.

For virksomheder, hvor bedømmerne også privat har en helt direkte kunderelation, er vurderingerne ganske kontante.

Det har Aldi måtte sande. Medarbejderne her bliver år efter år bedømt som de mindst kompetente og mindst servicemindede. Uengageret og presset frontbetjening er ikke en god ambassadøropskrift. Rigtig mange erhvervsledere har også været i kontakt med TDC. Det møde imponerer åbenbart ikke.

Derimod vurderes Novo Nordisks medarbejdere tårnhøjt. Ti år i træk har medicinalgiganten nu kunnet bryste sig af at have de bedste medarbejdere.

En følelsesmæssig affære

Lego-ledelsens evner til at forklare vision og værdier vurderes fortsat til topklasse.

Men det er, når kriser rammer virksomheder, at deres kommunikative evner for alvor bliver sat til skue. Er de grønskollinger eller erfarne?

111 og 90 – så mange pladser taber Nordea og Nykredit, når ledelsens evner til at formidle virksomheden værdier til omverdenen vurderes.

Skattesagen om Panama-papirerne eksploderede på rekordtid. Nordeas topchef, Casper von Koskull, besluttede at afbryde samarbejdet med Panama-advokaterne i Mossack Fonseca. Men skaden var sket.

Erhvervslederne er også ganske uimponerede af Nykredits topchef, Michael Rasmussens, håndtering af boligejernes bidragssatser.

Bang & Olufsen i bund

De tider, hvor Bang Olufsen i forhold til sin størrelse havde et gigantisk omdømme, er forbi. Bundplacering i konkurrenceevne for andet år i træk til klenodiet Bang & Olufsen. Det er ikke mere end otte år siden, at elektronikproducenten i denne disciplin opnåede en 41. plads i Imageanalysen.

Overraskelserne står ikke i kø i bunden. SAS og Post Danmark kæmper i et trængt marked.

TDC er under pres og slås indædt med image, udviklingen af forretningen og aktiekursudvikling. Kunderne er illoyale, shopper rundt - og det gælder både privatkunder og erhvervskunder. Læg dertil, at kundebehovene ændrer sig hurtigere, end selskaber som TDC kan følge med. Alt sammen koster det på imagedimensionen konkurrenceevne.

Bomstærk Novo Nordisk

I toppen finder man Novo Nordisk og Legos bomstærke bundlinjer. De seneste syv år har de to selskaber skiftevis haft førstepladsen, når det gælder finansiel styrke.

Og i år er Lars Larsens Jysk tilbage i top 5 i denne disciplin.

Købmanden har, siden han åbnede sin første Jysk-butik på Silkeborgvej i Århus i 1979, støt øget omsætningen og antallet af butikker. Men Jysks seneste regnskab, der satte ny rekorder, aftvinger stor respekt hos erhvervsfællerne.

I bunden befinder sig de porøse økonomiske resultater – ikke mindst Bang & Olufsen. Imageanalysen er netop foretaget i den periode, hvor kinesiske Sparkle Roll bejlede til B&O uden dog at ville betale den pris, som Bang & Olufsen og storaktionærerne fandt rimelig.

Parkens regnskab skæmmes af fitness-nedtur og manglende kvalifikation til de europæisk topturneringer.

Danfoss’ digitale resultater

Danfoss’ store investeringer i innovation, der har resulteret i lancering af adskillige nye produkter baseret på digital teknologi, bliver ifølge koncernchef Niels B. Christiansen positivt modtaget af kunderne. Og det har bidraget til Danfoss’ økonomiske resultater.

Novo Nordisk og Lego bytter plads i toppen, mens selskaberne DSB, Post Danmark og Aldi år efter år skraber bunden, når imagedisciplinen innovations sættes i centrum. Og i år får de i bunden følgeskab af Scandlines Danmark og Nykredit.

Det kan være lidt svært at gennemskue, om Nykredits øgede bidragssatser også her er udslagsgivende for den lave vurdering. Konstateres kan det vel blot, at erhvervslederne, der står for bedømmelserne i Imageanalysen, giver Nykredits image en begmand på ganske mange dimensioner i år.

Dumpekarakter til Nordea

Nordea og Nykredit er de nye medlemmer af det lidet attråværdige selskab af virksomheder, der ikke tager ansvar.

Nordea-imaget har ellers fejret store triumfer i årene under og efter finanskrisen. Nordea satte ikke en fod forkert, mens konkurrenterne fejlede på stribe. Men så rullede sagen om Panama-papirerne. Erhvervslederne, der står for bemømmelserne i Imageanalysen, mener, at det ikke er god samfundsmoral at medvirke til at etablere selskaber med stråmænd, der har til formål at skjule identiteten på den reelle ejer.

Og er Nykredit mon på nippet til at overtage den lidet flatterende position som finanssektorens førende gebyrgrib?

Når det gælder ansvarlighed, er Novo Nordisk mønstervirksomheden. Den position har virksomheden faktisk haft i Imageanalysen lige siden 2002.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen