Berlingske Business

Sådan overlever den danske metalarbejder

metal
Foto:

Metalarbejdere er fyret i hobevis de seneste år, men en ny branche kan være redningsplanken for det traditionsrige danske erhverv.

Det voksende sorte hul af arbejdsløshed i maskin- og metalbranchen skal lukkes af en massiv nytænkning.

Massefyringer på Lindøværftet og MAN Diesel præger overskrifterne, og ledigheden er på bare et år steget med næsten 600 procent. Det lyder som en lang klagesang uden ende, men der er stadig optimisme at spore fra flere sider i branchen.

Lad os slå det fast med det samme: Den stolte danske metalarbejder er ikke ved at uddø.

De traditionelle arbejdsopgaver skal ifølge brancheorganisationerne i fremtiden afløses af de mange muligheder inden for grøn teknologi.

Direktør for DS Håndværk og industri, der organiserer smede og industri- og maskinarbejdere, mener, at de dansker metalvirksomheder skal levere noget, der ikke findes andre steder i verden.

- Man ser ofte, at når arbejdsopgaver ikke findes mere et sted, kastes fokus på noget nyt. Vi skal se i nye retninger, og hvis man skal pege på ét område, hvor der vækst, er det vindmøller og alternativ energi, siger Lars Bode.

Branchedirektør ved Metal- og Maskinindustrien, Ole Storm Jeppesen, tror heller ikke, at den danske metalarbejder er en uddøende race, på trods af, at der er visse udfordringer for fremtiden.

- For et halvt år siden manglede vi 10.000 metalarbejdere, og efterspørgslen skal nok komme igen. Men vi skal selvfølgelig tænke i nye baner. Jeg tror på, at det innovative vil påvirke branchen fremover, siger Ole Storm Jeppesen og peger på, at Danfoss er ved at indgå et samarbejde med elbilindustrien om at levere dele.

Planlægningsgen

Det er ikke kun organisationerne, der ser optimistisk på fremtiden. Erhvervslederen Arne Pedersen, der har stået i spidsen for en lang række virksomheder i metal- og maskinindustrien, og som nu er bestyrelsesformand i reparationsværftet Euroflex, er også sikker på, at behovet for metalarbejdere vil fortsætte.

- På trods af krisen, drejer jorden stadig rundt, og behovet skal nok vokse igen. Men vi skal indstille os på nogle strukturforandringer – både planlægningsmæssigt og innovativt. Det ligger heldigvis mere naturligt til os i Danmark end vores udenlandske konkurrenter. De mennesker, der ikke havde planlægningsgenet i gamle dage frøs til døde om vinteren, så det har vi lært af, siger Arne Pedersen med et grin.

Et godt omdømme

De danske metalarbejdere har et godt ry i omverden, hvilket langt hen ad vejen skyldes, at de fra uddannelsens start har lært at tænke selv og agere på egen hånd. Som Arne Pedersen siger, kan vi noget i Danmark, som de ikke er lige så gode til i omverden:

- De er jo trænet op til at have en selvstændig tilgang til arbejdet. De reagerer ikke mekanisk, men organisk, og det er det, vi skal styrke. Vi kan ikke konkurrere på prisen i forhold til udenlandsk arbejdskraft. Til gengæld kan vi slå dem på de krævende opgaver, hvor der skal tænkes nyt, siger Arne Pedersen.

Dansk Metal roser også de dyre danske metalarbejdere, og ser et klart potentiale for dem i fremtiden.

- Vores uddannelsesform, hvor de veksler mellem skole og praktik, er ret unik. Den gør metalarbejderen mere selvstændig og fleksibel. En dansk metalarbejder kan indgå i dialog med en ingeniør om, hvordan tingene skal gøres. De har en bred faglig viden, hvor den udenlandske arbejdskraft hovedsageligt er specialiseret, siger Økonomichef i Dansk Metal, Mikael Bay Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen