Berlingske Business

Sådan blev der trukket udbytteskatte-milliarder ud af Skat

Skat kaster millioner i skattely-projekt Skat opdager fejl i 1,
ARKIVFOTO. Foto:

Ved hjælp af en strategi baseret på såkaldte cum/ex-handler lykkedes det ifølge den britiske Sanjay Shah, der er mistænkt for svindel, at trække mere end 9 mia. kr. i udbytterefusion ud af skat.

Det skriver Børsen.

Cum/ex-handlerne gør, at aktier ikke skal afleveres til køberen samtidig med, at de sælges.

- Investoren laver et udækket "short" salg, hvilket betyder, at investoren sælger en aktie uden selv at eje den, da aktien ført skal leveres et par dage senere. På den måde kan en given investor komme til at stå som indehaver af en aktie, uden egentlig at have den i ens depot, forklarer Børsen.

- Nogen køber aktier lige før udbyttetidspunktet og er derfor ejer af aktierne og berettiget til udbytte. Efter udbytte-dagen kan de sælge aktierne, så de ikke er nødt til at finansiere købet. Det er her, udbytteskat-elementet kommer ind, siger Sanjay Shah til Børsen.

dawdawd


Han mener ikke selv, at der er foretaget noget ulovligt i sagen.

I et svar til Folketinget skriver Skatteministeriet dog, at hvis der sker refusion af samme udbytte flere gange, vil det være i strid med dansk lov.

- Hvis der sker refusion for samme indeholdte udbytteskat - herunder af en udbyttekompensationsbetaling - vil det være i strid med gældende ret, skriver skatteminister Karsten Lauritzen ifølge Børsen.

Flere advokater, herunder Torben Bagge fra advokatfirmaet Tommy V. Christensen og Tomas Haagen fra Gorissen Federspiel, mener ikke, at Sanjay Shah vil få medhold i, at metoden skulle være lovlig, hos en dansk dommer.

/ritzau/FINANS

Konservative om udskudt reform: Tilståelsessag for minister

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen