Berlingske Business

Så dyr bliver julen i år

jul
Foto:

Danskerne forventer at bruge en del flere penge i juletiden end resten af Europa.

Danskerne er ved at komme i julestemning, og i år skal der ikke spares på noget. Mens borgerne i andre europæiske lande skærer ned på forbruget, vil danskerne tage spenderbukserne på, skriver Jyllands-Posten.

En analyse, der er foretaget af konsulentvirksomheden Deloitte viser, at danskerne i gennemsnit vil bruge 5,2 pct mere på julen i år. De danske husholdninger forventer at bruge 4.599 kroner, og det betyder, at danskerne skruer op for forbruget og placerer sig i toppen af listen over Europas største juleoptimister. I gennemsnit vil de europæiske lande nemlig skære ned på juleudgifterne med 0,3 pct. til 3.825 kroner.

pix-julegaver

Optimismen er simpelthen større i Danmark, forklarer partner i Deloitte Peter Mølkjær.

»Analysen viser, at danskerne er klar til til at skrue op for forbruget op til jul. Selv om de har holdt lidt igen i løbet af året. Lave renter, mindre skattetryk og færre udgifter til brændstof betyder, at forbrugerne har et større økonomisk råderum,« siger han.

I en prognose forudser Dansk Erhverv, at der vil blive foretaget juleindkøb for 8,6 mia. kroner. Det er 200 mio. kroner mere end sidste år.

Julehandel 2

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen