Berlingske Business

Ryanair-aflysninger bringer ikke ferien i fare

strand
Foto:

Skulle Ryanair blive tvunget til at aflyse flyvninger som følge af lukningen af basen i København eller den varslede konflikt, skal selskabet selv sørge for, at passagererne kan komme frem, lyder det fra myndighederne.

Hvis du er en af dem, der står med en Ryanair-billet til en solskinsfyldt hovedstad i Europa og er nervøs for aflysninger, skal du hverken frygte for ferien eller dine penge.

For Ryanair skal give dig en flybillet hos et andet selskab til din planlagte destination, hvis det irske lavprisselskab pludselig må aflyse afgange hen over sommeren som følge af de problemer, det er løbet ind i.

Det fastslår chefkonsulent hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Henrik Sedenmark.

»Hvis du har købt en rejse fra A til B, så har du ret til at få den. Så Ryanair skal sørge for, at du kan få den rejse, hvis der skulle komme aflysninger,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

Og er det helt umuligt at få en ny rejse, skal flyselskabet som minimum give pengene igen, forklarer Henrik Sedenmark.

Aflysningsfrygten kommer i slipstrømmen af den opsigtsvækkende afgørelse, Arbejdsretten onsdag kom frem til i striden mellem det irske lavprisselskab og fagbevægelsen. Retten gav grønt lys til, at fagbevægelsen kan indlede en sympatikonflikt mod Ryanair, fordi selskabet ikke vil tegne danske overenskomster med blandt andet sine kabineansatte.

Og torsdag har Serviceforbundet så varslet en konflikt mod flyselskabet med virkning fra 18. juli.

»Jeg har trykket på knappen og har sendt konfliktvarslet af sted til Ryanairs danske advokat samt til hovedkontoret i Dublin,« fortæller forbundsformand John Dybart.

Allerede nu ventes flere afgange til Polens hovedstad, Warszawa, at blive droppet i midten af juli. Det er dog endnu uvist, om de aflysninger har forbindelse til Arbejdsrettens dom og en truende konflikt.

Ryanair taber sag i Arbejdsretten

Selv om dommen er gået imod Ryanair, fastholder selskabet sine afgange fra København, fastslår kommunikationschef Robin Kiely i en mail til Berlingske Nyhedsbureau.

»Ryanair vil fortsætte med at operere flyvninger på 12 internationale ruter til og fra København ved at bruge fly fra andre baser,« meddeler han.

Men skulle der alligevel blive aflysninger, skal man som rejsende tage fat i selskabet, fortæller Henrik Sedenmark fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

»Man tager fat i den, der har solgt billetten, og beder om at få den ydelse, man har købt. Er der en kortere forsinkelse, må man acceptere det. Er den længere - så lang at det ikke giver mening at tage af sted - kan man kræve pengene tilbage,« siger han og oplyser, at der også kan være mulighed for kompensation i forhold til EUs regler.

»Det kan ikke udelukkes, at man har ret til kompensation. Der er en forordning om flypassagerers rettigheder, der gælder ved overbookninger, forsinkelser eller aflysninger, og den vil muligvis kunne komme i spil i det her tilfælde,« siger Henrik Sedenmark.

SLOVAKIA-IRELAND-AIR-COMPANY-RYANAIR

Selve situationen omkring Ryanairs fremtid i København er torsdag stadig uafklaret. For selv om det irske lavprisselskab i første omgang må droppe København, vil det bruge den kommende tid på at granske afgørelsen fra Arbejdsretten og se situationen an, oplyser kommunikationschefen.

»Vi har instrueret vores advokater til at appellere afgørelsen, og vi har også indgivet sekundære krav til den danske arbejdsret og vil gennemgå situationen i de kommende dage og uger,« lyder det fra Robin Kiely.

Ryanair har torsdag meddelt, at man vil klage over afgørelsen til Europa-Kommissionen og andre europæiske retsinstanser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen