Berlingske Business

Ryanair åbner for danske overenskomster

Ryanair mødes med danske fagfo
Det irske luftfartsselskab Ryanair forsøger at nå til enighed med den danske fagbevægelse. Tre af nøglepersonerne i forhandlingerne fra venstre: Næstformand i Flyvebranchens Personaleunion Anders Mark Jensen, formand Thilde Waast og Ryanairs personalechef Eddie Wilson. Scanpix/Tariq Mikkel Khan

Irsk lavprisselskab åbner for at tegne overenskomster i Danmark efter møde med fagforening.

København. Torsdag mødtes det irske luftfartsselskab Ryanair med Flyvebranchens Personale Union (FPU) i København.

Efter mødet var personalechef i Ryanair Eddie Wilson ikke afvisende overfor at tegne overenskomster i Danmark.

- Hvis vi beslutter at åbne baser i København, vil vi tale med danske fagforeninger om, hvordan en mulig overenskomst kan se ud, siger han til Fagbladet 3F.

Han tilføjer, at siden Ryanair sidst stødte sammen med den danske fagbevægelse var i Arbejdsretten. Og siden da har "landskabet ændret sig".

Ryanair er kendt for sine lave priser og manglende overenskomster for de ansatte.

Ifølge FPU var der tale om et høflighedsvisit torsdag og ikke en forhandling om en potentiel overenskomst.

Ryanair virker dog ifølge FPU's næstformand, Anders Mark Jensen, interesserede i at starte en base op i København. FPU repræsenterer både piloter og kabinepersonale.

Hvis Ryanair er indstillet på en dansk overenskomst, ligger selskabet i tråd med, hvad et flertal forventer, hvis luftfartsselskabet skal have lov at flyve fra Danmark.

Et flertal på 58 procent svarer i en måling fra Voxmeter, at billetten til en dansk base går gennem overenskomster.

Adspurgt om Ryanair skal kunne flyve til og fra danske lufthavne uden at have indgået overenskomster, svarer flertallet nej. 15 procent er i tvivl, mens 27 procent mener, at Ryanair kan flyve fra Danmark uden at tegne overenskomster.

I alt er 1020 repræsentativt udvalgte personer blevet spurgt.

I samme måling svarer hver anden, at de kunne finde på at vælge en billigere Ryanair-billet fra, hvis ikke selskabet tegner overenskomster med sit personale først.

Ti procent er i tvivl, mens 40 procent svarer, at de ikke kunne finde at fravælge en billig Ryanair-billet på grund af manglende overenskomster.

Målingen har fem procentpoints usikkerhed.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen