Berlingske Business

Risiko for kaotisk brexit får danske giganter til at pudse nødplanerne af

Med kun et år tilbage før Storbritannien skal forlade EU, er store danske selskaber som Arla og PFA Pension gået i gang med at forberede sig på det værste.

Nogle af landets største virksomheder forbereder sig i disse dage på det værst tænkelige resultat i de igangværende brexit-forhandlinger, skriver Finans.

Mejerigiganten Arla forbereder sig på, at forhandlingerne ender uden en brugbar handelsaftale - et såkaldt hard brexit-scenarie – som ifølge selskabet kan medføre en høj told på dets produkter. Pensionskæmpen PFA frygter, at en kaotisk brexit kan ramme den engelske økonomi og dermed værdien af selskabets investeringer i landet.

»Vi har 20 mia. kr. investeret i britiske aktiver. Det er særligt valutakursen, der skaber usikkerhed, men den kan vi afdække. En generel nedgang i britisk økonomi vil til gengæld være en alvorlig trussel for vores investeringer i Storbritannien,« siger Anders Damgaard, koncernfinansdirektør i PFA, til Finans.

Siden brexit-afstemningen har selskabet, der har mere end 500 mia. kr. under forvaltning, øget afdækningen af det britiske pund, fortæller han. Samtidig investerer man mindre i Storbritannien end før, og man er blevet mere forsigtig.

Selvom briterne på papiret først forlader EU den 29. marts næste år, er man ifølge EU’s chefforhandler Michel Barnier endnu ikke i gang med at forhandle om de fremtidige handelsrelationer endnu.

Konturerne af en aftale skal dog ligge klar senest ved udgangen af november for at opnå europæisk godkendelse til tiden, vurderede han, da han besøgte Danmark i starten af marts.

Den knappe tidsfrist øger risikoen for, at det ender uden en aftale, vurderer Landbrug og Fødevarer. Derfor gør virksomhederne allerede nu klogt i at støve kriseplanerne af, mener adm. direktør Karen Hækkerup.

»Tiden begynder at være knap. Man bliver nødt til at være klar. Man må forberede sig på det værste og håbe på det bedste,« siger Karen Hækkerup til Finans.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen