Berlingske Business

Risikabelt at lægge ud for chefen

Risikabelt at lægge ud for chefen - 1
Medarbejdere er tabere ved konkurser. Foto:

Medarbejdere, der har lagt ud for for deres arbejdsplads til forretningsfrokosten eller taxaturen, mister ofte pengene, hvis firmaret går konkurs.

Flere og flere medarbejdere kommer i økonomisk klemme, når deres arbejdsplads går konkurs. Ansatte, der har lagt ud af egen lomme til kurset, kundefrokoster eller taxaen hjem fra lufthavnen, risikerer at komme bagerst i kreditorkøen. Der er ingen hjælp at hente i Lønmodtagernes Garantifond.

"Det er et problem, vi ser med jævne mellemrum, og det er ikke noget, mange lønmodtagere - og sikkert heller ikke arbejdsgivere - er klar over. Der er ihvertfald et behov for at gøre opmærksom på forholdene," siger Carsten Ceutz, partner og konkursspecialist i advokatfirmaet Bech-Bruun til Jyllands-Posten.

Advarer medarbejdere
Normalt prioriteres medarbejderens løn højt ved konkurser, men udlæg er en anden sag, fordi de ikke er en del af lønnen.

"Hvis du finansierer din arbejdsgiver eller giver tilskud, er du reelt tjenesteyder til arbejdsgiveren. Hvis denne så går konkurs, er du juridisk ligestillet med alle de andre, der har penge til gode," forklarer Carsten Ceutz.

Han advarer samtidig medarbejdere om ikke at lægge for mange penge ud for deres arbejdsgiver. De risikerer nemlig aldrig at vente længe på at få dem igen, skriver Jyllands-Posten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen