Berlingske Business

Rekordmange valfarter over Øresundsbroen i sommerferien

Juli bød på flest køretøjer i Øresundsbroens historie. Det er fjerde sommer i træk med trafikrekord.

Der har været livlig trafik over Øresund hen over sommeren, hvor den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige har sat flere rekorder.

Ifølge de seneste tal fra selskabet bag Øresundsbroen passerede ikke færre end 847.076 køretøjer i juli tunnel og bro.

Det er det højeste antal på en måned i Øresundsforbindelsens historie.

Ligeledes blev rekorden for et døgn slået, da der 22. juli rullede 32.000 køretøjer over broen.

Trafikrekorderne vækker begejstring hos Fredrik Jenfjord, salg- og markedsdirektør ved Øresundsbroen.

- Det har været en virkelig flot måned. Det er fjerde sommer i træk, at der bliver sat trafikrekord, og det vidner overordnet set om en meget positiv tendens, siger han i en pressemeddelelse.

Det er især motorcykler, personbiler og varebiler, der har været flere af i sommermåneden, mens antallet af busser og lastbiler var lidt lavere end ellers.

Markedsdirektøren ser udviklingen som et tegn på, at flere har fået øjnene op for mulighederne i nabolandet.

- Men det skal selvfølgelig også ses i lyset af en generel positiv udvikling i samfundet, som tydeligt afspejler sig i vores trafiktal, siger Fredrik Jenfjord.

Øresundsforbindelsen, der delvist er ejet af den danske og svenske stat, blev indviet i 2000 og kostede knap 15 milliarder kroner at bygge.

Anlægssummen inklusive renter skal betales tilbage af brugerne, hvilket vil sige bilisterne, Banedanmark og Svenska Banverket.

Sidste år kørte godt 7,4 millioner køretøjer over sundet, hvilket indbragte 1,3 milliarder kroner.

Samtidig indbragte jernbaneforbindelsen lige under 500 millioner kroner.

Det er forventningen, at milliarderne for bro- og tunnelforbindelsen er tilbagebetalt i 2034.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen