Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Rekordmange klagede over ferien sidste år

ITALY-EU-EUROZONE-ECONOMY-TOURISM
Arkivfoto. Foto:

Antallet af klager over ferier voksede med 30,5 procent i 2016 i forhold til året forinden, viser nye tal.

Dårlige service på hotellet og forsinkede fly har fået rekordmange til at klage over deres ferie i 2016.

Dermed var ikke kun rejselysten, men også lysten til at klage efterfølgende historisk høj sidste år, viser nye tal fra Pakkerejse-Ankenævnet.

Nævnet har registreret 377 klager i 2016. Det er en stigning på 30,5 procent i forhold til året før, skriver Danmarks Rejsebureau Forening i en pressemeddelelse.

Det var især klager over hotellet og dets faciliteter samt forsinkelser og ændringer af transport, som fik danskerne til at klage.

24BUSMette-Rode-192818.jpg

Det stigende antal klager skyldes til dels en lovændring. Det forklarer Lars Thykier, der er administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

»Antallet af klager er stigende, og det skyldes blandt andet et nyt lovkrav om, at forbrugerne skal have oplyst, hvilken instans de kan rette en eventuel klage til allerede ved købet af ferien.«

»Det er et initiativ, som vi sætter stor pris på, da vi er kun interesserede i, at de rejsende får en kundeoplevelse, der matcher den købte vare«, siger han i pressemeddelelsen.

GERMANY-BUSINESS/

Lars Thykier understreger, at stigningen i antallet af klager tages meget seriøst.

»Som rejsebureauer har vi et ansvar for at levere det produkt, som kunderne køber. Klageopgørelsen fra Pakkerejse-Ankenævnet er et værktøj, som kan fortælle branchen, hvor vi skal være skarpere og tydeligere i vores kommunikation«, siger han.

31 procent af sagerne fik medhold, og 33 procent fik delvist medhold. I 37 procent af sagerne fik klageren ikke medhold.

Opgørelsen viser ifølge Danmarks Rejsebureau Forening, at ti procent flere har fået medhold i 2016 sammenlignet med året før.

Det kan skyldes en enkelt rejse med et enkelt bureau, vurderer foreningen.

De rejsende har også et ansvar, når de tager på ferie, understreger direktør Lars Thykier.

»De skal sætte sig ind i, hvad rejsen inkluderer, og det betyder, at man har læst rejsepapirerne og betingelserne, inden man tager hjemmefra. Og inden man klager«, siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen