Berlingske Business

Regnskaber viser et solidt indtjeningshop i dansk erhvervsliv

27BUSColoplast-innovationsf.jpg
Coloplast har ligesom andre mindre konjunkturfølsomme virksomheder endnu en gang overgået sig selv med nye rekordregnskaber. Arkivfoto: Henning Bagger

De store børsnoterede selskaber fremstår toptrimmede, viser Berlingskes gennemgang af årsregnskaberne. Mange investorer venter, at de store virksomheders indtjening vil nå nye højder i år.

De fleste flagskibe i dansk erhvervsliv har en bomstærk formkurve og set under ét, er indtjeningen rekordhøj.

Balancerne er styrket, og mange selskaber nyder nu for alvor godt af flere års tilpasning af omkostningerne. Det viser Berlingske Researchs gennemgang af årsregnskaberne fra de mellemstore og store børsnoterede danske virksomheder, der foreløbig har fremlagt regnskab.

I alt er virksomhedernes nettoresultatet vokset med imponerende 21 procent fra 2013 til 2014. Hvis man ser bort fra A.P. Møller - Mærsk, der på grund af sin størrelse let forrykker det samlede billede, er selskabernes samlede resultat efter skat vokset med 13 procent.

»Tallene er et vidnesbyrd om, at man nu for alvor høster frugterne af de seneste års driftsmæssige optimeringer. Det overflødige fedt er skåret fra, og virksomhederne har været dygtige til løbende at finde nye effektiviseringer. Mange selskaber har løftet indtjeningen til et niveau, som de færreste troede var muligt for få år siden,« siger aktieanalysechef i Sydbank, Bjørn Schwarz.

Blandt de mange virksomheder, der kan glæde sig over nye rekordoverskud, finder man Novo Nordisk, A.P. Møller - Mærsk, Novozymes, Pandora, SimCorp og mange flere.

Målt på omsætning er udviklingen mere behersket, men i alt stiger toplinjen trods alt med knap fire procent, hvis man ser bort fra A.P. Møller - Mærsk. I år venter de fleste analytikere, at både omsætningen og indtjeningen i dansk erhvervsliv kan fortsætte op, hvis ellers forbedringen af konjunkturerne i Europa som ventet fortsætter.

Resultaterne svinger i sagens natur meget fra selskab til selskab, men mange selskaber har gennemgået hele værdikæden og fremstår i dag toptrimmede.

26BUSPix-Peter-Mhlmann.jpg

Vindmøllekoncernen Vestas er et af de iøjnefaldende eksempler på danske selskaber, der nu nyder godt af flere års massive besparelser. Selskabet har for alvor fået styr på pengestrømmene og ikke mindst den tidligere så problematiske produktionsøkonomi.

Omsætningen og ordreindgangen udviklede sig stærkt sidste år, og den lavere omkostningsbase sikrede en fremgang i driftsoverskuddet på hele 165 procent til 4,2 mia. kr.

»Efterspørgslen efter vedvarende energi fortsætter med at være stærk på både nye og allerede etablerede markeder. Samtidig har vi rigtig fornuftig kontrol med omkostningerne og pengestrømmene, og det bidrager til en fortsat lønsom vækst,« siger marketing- og kommunikationsdirektør Morten Albæk, der er medlem af Vestas’ koncernledelse.

Han hæfter sig ved, at de etablerede markeder er drevet af et betydeligt behov for at erstatte dele af den eksisterende el-produktion.

Vestas-regnskabet skuffede dog markedet på selve dagen med meget forsigtige meldinger om det kommende år. Men aktien er set over det seneste år steget med over 42 procent, mens stigningen siden krisen for to år siden er på hele 580 procent.

Andre fremtrædende relativt konjunkturfølsomme selskaber som f.eks. A.P. Møller - Mærsk og Pandora har ligeledes vist en stærk formkurve med de seneste årsregnskaber.

Lego pressemøde. Fremlæggelse af regnskab ved Jørgen Vig Knud

Mindre konjunkturfølsomme selskaber som Novo Nordisk, Novozymes og Coloplast har samtidig endnu en gang overgået sig selv med nye rekordresultater.

Optimismen var f.eks. ikke til at tage fejl af, da Novozymes holdt generalforsamling i denne uge. Her kunne adm. direktør Peder Holk Nielsen se tilbage på et rekordår i 2014, hvor nettooverskuddet steg med 15 procent til 2,5 mia. kr.

»2014 var et godt år for Novozymes, og 2015 bliver endnu bedre. Vi justerer, så vi kan fortsætte den gode udvikling,« sagde Peder Holk Nielsen på talerstolen.

Danfoss

Selv om formkurven generelt er steget i dansk erhvervsliv, er der også flere selskaber, der kæmper med faldende omsætning og særlige specifikke udfordringer. Det gælder bl.a. cement- og mineralvirksomheden FL-Smidth, der oplevede et fald i omsætningen på 17 procent sidste år og er hårdt ramt af tilbageholdende kunder.

Resultatet fra medicinalselskabet Lundbeck styrtdykkede samtidig sidste år, og selskabet er udfordret af en række vigtige patentudløb.TDCs omsætning og driftsindtjening faldt samtidig en smule, og selskabet befinder sig i en hård kamp om kunderne med en benhård priskonkurrence.

Den stærke form i dansk erhvervsliv kan tydeligt aflæses i aktiekurserne i C20 Cap-indekset, der siden begyndelsen af 2014 er vokset med over 35 procent. Både defensive og konjunkturfølsomme danske aktier har oplevet solid fremgang sidste år og i år.

Prisfastsættelsen af mange aktier vidner om, at de geopolitiske udfordringer som f.eks. konflikten med Rusland er røget i baggrunden for mange investorer. Europæisk økonomi vil samtidig blive understøttet af Den Europæiske Centralbanks enorme opkøb af statsobligationer, og alle prognosemagere venter stigende vækst i Europa og USA. Det får nu mange investorer til at tro på, at de store virksomheders indtjening har kurs mod nye højder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen