Berlingske Business

Regeringen indrømmer behov<br> for skattelettelser på arbejde<br>

- Der er fortsat muligheder for at øge arbejdsudbuddet og forbedre arbejdsmarkedets funktion. Lavere skat på arbejde

og yderligere strukturforbedringer på arbejdsmarkedet kan bidrage til den nødvendige vækst i arbejdsudbuddet, skriver

regeringen i de to udgivelser, "Vækst med vilje" og "Vækstvilkår i Danmark", der blev offentliggjort

onsdag.


Omvendt vil en nedsættelse af skatteniveauet kun være mulig, hvis det lykkes at nå målene for

en øget arbejdstyrke.


- Stigningen i beskæftigelsen er nødvendig for at skabe plads til bedre offentlig service

og lavere skat fra 2004 inden for rammerne af skattestop og gældsnedbringelse. Kan stigningen i beskæftigelsen således

ikke realiseres, har det væsentlige konsekvenser for ønskerne om højere offentlig service og lavere skatter, hedder

det i strategien.


Regeringens mål er en gennemsnitlig årlig økonomisk vækst på 1,8 pct. til og

med 2009 og på 1,6 pct. i de efterfølgende ti år. For at nå målet, kræver det, at 87.000 flere

er i arbejde i 2010. Reelt betyder det, at 132.000 ekstra skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet i 2010, da den aldrende

befolkning betyder, at arbejdsstyrken reduceres med 66.000 personer til den tid, hvilket til dels opvejes af et ventet fald i ledigheden

på 21.000 personer.


Der er allerede vedtaget reformer, som kan øge arbejdsstyrken med 80.000 personer. Regeringen

mangler derfor endnu 52.000 personer for at nå målet på 132.000.


- Handlingsplanen vil blandt andet omfatte

initiativer vedrørende flere indvandrere i arbejde, unge hurtigere ud på arbejdsmarkedet, flere ældre i arbejde

og bedre aktivering og formidling, skriver regeringen.


I publikationen "Vækst med vilje", viser regeringen, at fuldtidsbeskæftigede

i Danmark hører blandt dem, der arbejder mindst i Europa. Det vises desuden, at beskatningen af arbejdskraft kan være

en forklaring på den lave arbejdstid.

Regeringens vækststrategi kan læses på www.em.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen