Berlingske Business

Regeringen får kritik for manglende reform af bilafgifter

Aaen: Skandale at Skat ignorerede skjulte skatteformuer
Foto:

Det er løftebrud, at regeringen ikke har gennemført en grøn reform af bilafgifterne, lyder det fra Venstre. Også bilbranchen og grøn tanketank efterlyser en omlægning, så miljøvenlige biler gøres billigere.

Regeringen har ikke overholdt dets løfte om at lave en grøn reform af bilafgifterne.

Sådan lyder kritikken fra bilbranchen, en grøn tænketank og fra partiet Venstre.

»Det er meget beklageligt, at regeringen ikke har lagt bilafgifterne om endnu, som de skrev i regeringsgrundlaget, at de ville,« siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i bilbranchen, til DR Nyheder.

I regeringsgrundlaget lovede regeringen, at man ville sætte ind mod CO2-udledning fra biler, og det skal blandt andet ske ved, at danskerne køber de mindst forurenende biler. Den centrale løsning er en provenu-neutral reform af bilafgifterne, hedder det i regeringsgrundlaget. Men endnu er intet sket.

Også i den grønne tænketank Concito er der skuffelse over, at regeringen ikke har indfriet løfterne i regeringsgrundlaget.

»Det er ærgerligt, at vi ikke har fået en stor og grøn omlægning af bilafgifterne, som gavner forbrugernes incitament til at købe de biler, der kører længst på literen,« siger Susanne Krawack, chefkonsulent i Concito.

Venstres skatteordfører Torsten Schack Petersen (V), kalder det ifølge DR et »eklatant løftebrud«, at regeringen ikke har gennemført en reform.

Skatteminister Benny Engelbrecht (S) siger, at regeringen stadig har til hensigt at gennemføre en reform af bilafgifterne. Han vil dog ikke love, at den kommer inden for denne regeringsperiode som skrevet i regeringsgrundlaget.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen