Berlingske Business

Regeringen afviser forlænget momskredit

Billede - Momsfristen forlænges ikke
Foto:

Selv om det er et brændende ønske fra erhvervslivets side, vil regeringen ikke forlænge aftalen om forlænget momskredit.

Virksomhederne kommer til at skyde en hvid pind efter at få yderligere henstand, når det gælder om at indbetale moms og a-skat for at bedre deres likviditet. Regeringen afviser nemlig erhvervslivets ønske om at forlænge ordningen, som blev indført i februar, og som gav virksomhederne 30 dages ekstra kredit.

I stedet fastholder skatteminister Kristian Jensen (V) og økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K), at ordningen udfases, så virksomhederne ved årsskiftet igen har 25 dage. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Ifølge Lene Espersen vil den tredje kreditpakke, som erhvervslivet skal diskutere med ministeren torsdag, være tilstrækkelig til at få de værste finansieringsproblemer af vejen.

I Dansk Byggeri appellerer adm. Direktør Lars Storr-Hansen politikerne til at vente med at vende tilbage til den sædvanlige momsfrist, til virksomhedernes muligheder for at låne penge og opnå kreditter i bankerne er normaliseret.

- Når man udfaser en momsfrist i en periode, inden kreditproblemerne er løst, er det som at hælde benzin på bålet. Det kan betyde konkurser, det er der ingen tvivl om, siger Lars Storr-Hansen til ErhvervsBladet.dk.

Også Dansk Industri og Dansk Erhverv frygter, at udfasningen af de forlængede momsfrister vil ramme hårdt.

Læs, hvordan forlængelsen af momsfristen udfases her.

- ulha

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen