Berlingske Business

Randers skal på efteruddannelse

Antallet af ufaglærte er højere i Randers end i de fleste andre byer. Og i takt med at en lang række produktionstunge

virksomheder vælger at flytte produktionsdelen til Østeuropa, står flere og flere af dem uden mulighed for at komme

i arbejde. Seneste udflagning til Østeuropa står den traditionsrige virksomhed Randers Reb for. Randers Reb efterlader

85 uden job.


Erhvervs- og udviklingsdirektør i Randers Kommune, Jørgen Dinesen, kan berette om en traditionel arbejderby

præget af produktionstung industri, der ihærdigt forsøger at omstille sig til den moderne vidensøkonomi.


-

Randers er et typisk lavtlønsområde, som igennem længere tid har mærket tendensen til at flytte produktionsvirksomheder

til Østeuropa. Byen har en større arbejdsløshed end landsgennemsnittet pga. et uforholdsmæssigt stort antal

lavtlønnede ufaglærte, siger Jørgen Dinesen.


Han ser udflagningen som en naturlig del af en udvikling Randers

har gennemgået de seneste år, hvor flere produktionsvirksomheder har flyttet produktionsdelen til udlandet.


- Vi

ser en tydelig tendens til, at den løntunge produktion forsvinder, men heldigvis bevarer virksomhederne deres videnstunge afdelinger

her i byen. Derfor skal vi glæde os over, at byen langsomt er ved at tilpasse sig den moderne vidensøkonomi. Og det lykkes

også meget godt at efteruddanne medarbejderne, så de passer til den forandring, der sker i erhvervsstrukturen, siger Jørgen

Dinesen.


Flytningen af al tovværksproduktion fra Randers Rebs hovedsæde midt i Randers til et endnu ikke fastlagt

land i Østeuropa betyder, at stort set alle medarbejdere i produktionen af stål- og fibertov bliver fyret i løbet af

det kommende år. Desuden vil en del medarbejdere i konfektioneringen og lager, samt en række funktionærer blive

berørt,


Administrerende direktør for Randers Reb, Carsten Spanget begrunder beslutningen med ønsket om at

forberede sig til den stadigt mere intense internationale konkurrence.


- Hvis vi havde ventet et par år, skulle vi tage

defensive beslutninger. På nuværende tidspunkt er vi i stand til at udmønte beslutningen i en offensiv strategi,

siger Carsten Spanget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen