Berlingske Business

Radikale: Planloven står ikke i vejen for kommuners vækst

Ida Auken gjorde opmærksom på snyd med udledning fra biler
»Noget af det, der gør Danmark helt unik, er, at vi har nogle levende, åbne kyster, der ikke er bygget til, som de er mange andre steder i Europa. Det har vi kun, fordi vi har passet godt på dem,« siger de Radikales miljøordfører, Ida Auken (R). Foto:

Regeringen vil med sin vækstpakke blandt andet gøre det lettere for kommuner at bygge i kystzonerne. Men det vil gå hårdt ud over de danske kyster, mener de Radikale.

De danske kyster er unikke i Europa. Det er de, fordi vi har passet på dem, lyder det fra de Radikale. Derfor vækker det mildest talt ikke begejstring, at regeringen med sin nye vækstpakke vil gøre det nemmere for kommunerne at bygge tæt på landets kyster.

»Noget af det, der gør Danmark helt unik, er, at vi har nogle levende, åbne kyster, der ikke er bygget til, som de er mange andre steder i Europa. Det har vi kun, fordi vi har passet godt på dem,« siger partiets miljøordfører, Ida Auken (R).

Sydafrika

Regeringen har mandag fremlagt sin vækstplan under navnet »vækst og udvikling i hele Danmark«. Heri fremgår det blandt andet, at man vil liberalisere planloven, så kommunerne får større frihed til blandt andet at bygge tættere på landets kyster. Det fortæller erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V):

»På mine ture rundt i landet har jeg set mange eksempler på, at planlovgivningen står i vejen for gode projekter. Kommunerne skal derfor have større frihed til at skabe udvikling, og derfor får de nu blandt meget andet bedre mulighed for at styrke erhvervsudviklingen i det åbne land og turismen langs kysterne,« udtaler Troels Lund Poulsen i en skriftlig kommentar.

Venstre Landsm

Tidligere mandag fortalte miljøminister Eva Kjer Hansen (V), at det er et spørgsmål om, at regeringen vil gøre det lettere for kommunerne at bygge mindre anlæg, som for eksempel et skur til den lokale kajakklub.

Men det argument er ifølge Ida Auken »en stråmand«.

»De små byggerier, som miljøministeren vil give frit slag for, kan man allerede bygge, hvis man beder om en dispensation. Problemet er, at hvis man fjerner de regler, der er, så giver man frit slag,« siger hun.

Billigere færgebilletter ser ud til at være på vej Mols Linie

»Man skal altid være klar til at se på tingene. Men vi har set på planloven mange gange, og hver gang har det vist sig, at det ikke er den, der står i vejen for væksten,« tilføjer hun.

Der er cirka 7.300 kilometer kyst i Danmark, og cirka en million danskere bor under en kilometer fra kysten.

th

TV: De Samvirkende Købmænd frygter ny planlovsændring

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen