Berlingske Business

Radikal leder vil have tre millioner i arbejde

09BUSmorten-oestergaard.jpg
Morten Østergaard vil øge beskæftigelsen med 234.000 personer til det højeste niveau nogensinde. Arkivfoto: Liselotte Sabroe

De Radikales leder, økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard, har en målsætning om, at mindst tre millioner danskere skal i arbejde. Det vil kræve gennemgribende reformer.

Danskerne kan godt begynde at forberede sig på reformer, der øger udbuddet af arbejdskraft og får flere i arbejde.

Det er meldingen fra både blå blok og økonomi- og indenrigsminister Morten Øster­gaard (R), der nu er klar med et nyt, ambitiøst mål for arbejdsudbuddet og beskæftigelsen på længere sigt.

»Mit mål er, at der altid skal være mindst tre millioner danskere i arbejde. Der skal simpelthen være flere i arbejde end under forsørgelse. Det vil løbende kræve reformer,« sagde Morten Østergaard mandag på tænketanken CEPOS’ årlige vækstkonference.

Den aktuelle beskæftigelse er på 2,766 millioner, så der er tale om et ambitiøst mål om at løfte beskæftigelsen med 234.000 til det højeste niveau nogensinde.

06BUSEU-BUDGETSFRANCE.jpg

Den radikale leder har ikke en færdig plan klar, men understreger, at meldingen skal ses som et overordnet signal om, at de senere års vifte af reformer skal fortsætte. Samtidig understreger han, at det er direkte farligt for dansk økonomi, hvis man begynder at slappe af og stopper med at lave reformer.

»Der er risiko for, at vi ikke gør nok i tide, og det er usundt,« siger ministeren.

De fleste venter, at der efter valget skal laves en 2025-plan, uanset hvem der vinder valget. Den skal afløse den nuværende 2020-plan for udviklingen i dansk økonomi.

Morten Østergaard satte ikke en fast deadline på, hvornår målet skal nås, men han fastslog, at det inden længe er nødvendigt med nye målsætninger.

11BUSKoebmagergade-ny-bel#2.jpg

Cheføkonom i CEPOS Mads Lundby Hansen peger på, at Finansministeriet i forvejen forventer en beskæftigelse på 2,924 mio. personer i 2020 og 2,975 mio. personer i 2025 alene med de nuværende reformer og mener ikke, at målsætningen er tilstrækkeligt ambitiøs, hvis den er møntet på 2025.

»Det er fint med et signal om reformer, men ambitionerne bør være større frem mod 2025. Potentialet for reformer er fortsat stort. Hvis målsætningen derimod er møntet på 2020, er det meget ambitiøst,« siger Mads Lundby Hansen.

Han mener bl.a., at man bør løfte arbejdsudbuddet ved at afskaffe efterlønnen helt, forhøje pensionsalderen og lave en ny dagpenge- og kontanthjælpsreform med et nyt loft over de maksimale ydelser.

»Der er fortsat masser af håndtag at dreje på. Man kan også forestille sig en ny skatte­reform i næste valgperiode,« siger han.

Kim Fournais

Han fastslår, at Thorning-regeringen i alt har sikret et langsigtet øget arbejdsudbud på 40.000 personer via bl.a. en skattereform, kontanthjælpsreform, SU-reform osv. Løkke-regeringen gennemførte til sammenligning reformer, der øger arbejdsudbuddet med 80.000 personer. Her var en reform af efterlønnen og dagpengene – med radikal opbakning – de væsentligste faktorer.

Berlingske Business ville gerne have hørt, om finansminister Bjarne Corydon (S) bakker målsætningen om en beskæftigelse på mindst tre millioner op, men finansministeren ønskede i går ikke at kommentere den nye målsætning fra den radikale leder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen