Berlingske Business
08:44Officielt: Nets' bestyrelse anbefaler at sige ja til købstilbud

Professor: PostNords redningsplan er det bedste af to onder

Postnord kommer med regnskab fredag
(Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017) Foto:

For den almindelige dansker vil PostNords ændringer næppe kunne mærkes i udpræget grad, vurderer professor.

København. PostNords redningsplan er umiddelbart fornuftig.

Sådan lyder vurderingen fra Per Nikolaj Bukh, professor i kommunal økonomistyring ved Aalborg Universitet.

Det kriseramte selskab har bedt sine ejere om 2,3 milliarder kroner og samtidig sat fart på de varslede fyringer af flere tusinde medarbejdere i de kommende år.

- 2,3 milliarder kroner er rigtig mange penge. Men det er trods alt mindre, end man kunne have frygtet og meget mindre, end det ville have kostet at afvikle selskabet.

- Så det er det bedste, man kan komme frem med i øjeblikket, siger han.

Planen er med andre ord det bedste af to onder.

- Det andet onde er at afvikle det. Og det vil betyde en omkostning på mindst fem milliarder kroner. Det er ikke attraktivt, siger Per Nikolaj Bukh.

- Nu kan man i det mindste nøjes med at investere det halve med en forhåbning om at få dem igen.

Som en del af redningsplanen lægger PostNord op til, at danskerne kun vil modtage almindelig post én gang om ugen.

Men for den almindelige dansker vil ændringerne næppe kunne mærkes i udpræget grad, vurderer Per Nikolaj Bukh.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen