Berlingske Business

Professor i miljøøkonomi bliver ny vismand

En ekspert i miljøøkonomi træder ind i formandskabet for Det Økonomiske Råd og bliver dermed en af de fire danske vismænd, oplyser Finansministeriet.

Finansminister Claus Hjort Frederiksen har netop udnævnt professor Lars Gårn Hansen til ny vismand.

Lars Gårn Hansen kommer fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet og bliver »nyt medlem af formandskabet for De Økonomiske Råd,« som det lidt mere formelt hedder.

Den nuværende vismand, professor Eirik Schrøder Amundsen, der har været medlem af formandskabet siden 2007, udtræder omvendt ved udgangen af august i år.

aaa


Lars Gårn Hansens forskning fokuserer på miljøøkonomiske problemer, så som regulering, kontrol og håndhævelse.

Han har deltaget i en række udvalg og arbejdsgrupper vedrørende regulering af miljøproblemer, eksempelvis Bichel-udvalget fra 1997 til 1999 om konsekvenserne af afvikling af pesticidanvendelsen og arbejdsgruppen vedrørende økonomiske virkemidler til regulering af kvælstof og fosfor forud for udarbejdelsen af Vandmiljøplan II.

27BUSDet-OEkomoniske-Raad-f.jpg


Lars Gårn Hansen er født i 1959. Han blev cand.polit. i 1986 og lic.polit. i 1997. Lars Gårn Hansen har siden 2008 været ansat ved Københavns Universitet. Lars Gårn Hansen har tidligere været ansat ved AKF (Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut/Anvendt Kommunalforskning), Socialministeriet og i Økonomiministeriet.

Efter ændringen består De Økonomiske Råds formandskab fra 1. september 2015 af professor Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, Københavns Universitet, professor Michael Svarer, Aarhus Universitet, professor Carl-Johan Dalgaard, Københavns Universitet, samt professor Lars Gårn Hansen, Københavns Universitet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen