Berlingske Business

Private jobformidlere skal granskes

Flertal uden om regeringen vil se private jobformidlere efter i sømmene.

Ledige skal ikke spilde deres tid på meningsløse kurser hos private virksomheder, som staten har hyret til at få ledige tilbage på arbejdsmarkedet. 

Det mener flere politikere ifølge gratisavisen 24timer.

- Vi spilder i mange tilfælde deres tid – og deres vej tilbage til et arbejde bliver meget længere end nødvendigt. Nogle kan endda risikere at ryge helt ud af arbejdsmarkedet. Det er jo helt uacceptabelt. Tiden som arbejdsløs skal bruges til reel efteruddannelse – ikke til opbevaring med ligegyldigt indhold, siger SF’s arbejdsmarkedsordfører, Eigil Andersen til 24timer.

24timer fortalte fredag, at staten sidste år brugte 175 millioner kroner på private jobformidlere, som skal hjælpe ledige tilbage på arbejdsmarkedet.

Virkeligheden for tusindvis af ledige er dog langtfra en udstrakt hånd. I stedet går tiden med at tjekke Facebook og løse kryds og tværs, og flere har sagt, de føler sig til grin.

Eigil Andersen vil nu have svar på, hvilke initiativer ministeren vil tage for sikre, at der kommer kvalitet i de private jobsøgningskurser, så man undgår situationer, hvor den arbejdsløse spilder sin tid.

Ministeren skal desuden uddybe sin udtalelse om, at hun ikke blander sig i, hvornår de kommunale jobcentre anvender private firmaer.

Både Eigil Andersen og Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører, Torben Hansen, mener, at der skal være en kvalitetssikring af jobcentrene.

- mja

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen