Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Prisfald på råolie

Oliepriserne er nu nede, hvor de var i begyndelsen af august. Det er den svindende frygt for en umiddelbar krig mod Irak, der har

virket dæmpende på prisniveauet.



OPECs dagsproduktion anslås i denne måned til at ligge på et

dagligt gennemsnit af 26,78 mio. tønder mod 26,26 mio. tønder pr. dag i september. OPEC fortsætter tilsyneladende

med at producere mere olie end fastlagt på det seneste rådsmøde i december.











Olierørledning må

vente

(SINGAPORE) De tre præsidenter i Afghanistan, Pakistan og Turkmenistan har besluttet at udskyde undertegnelsen af en aftale

om i fællesskab at føre en 1500 km lang olierørledning fra Dauletabad oliefelterne i Turkmenistan gennem Afghanistan

til en udskibningshavn i Pakistan. Prisen anslås til 2 mia. USdollars. Det amerikanske energiselskab Unocal har ledet projektet

med anlæg af rørledningen. Planen blev udarbejdet helt tilbage for 20 år siden, men krige har ustandseligt udskudt

arbejdets påbegyndelse.

Sony i sorte tal

(TOKYO) Sony Corp. har i det seneste opgjorte kvartal kunnet notere et nettoudbytte

på 44,4 mia. yen (361 mio. euro) modsat et nettotab på 13,2 mia. yean i samme kvartal for et år siden. Sony siger,

at det positive resultat er kommet af en omstrukturering af koncernen og en øget udenlandsk efterspørgsel af PlayStation

elektroniske spil.

Bayer sælger til BASF

(STUTTGART) Bayerkoncernen har frasolgt selskabet Bayer CropScience, der producerer

midler til bekæmpelse af skadedyr, til BASF AG for 1,18 mia. euro. Salget er godkendt af kartelmyndighederne. Bayer overtog

for et halvt år siden CropScience fra den fransk-tyske gruppe Aventis. BASFs afdeling for landbrugskemie har hovedkvarter i

New Jersey, USA, og omsatte i fjor doe 3,5 mia. dollars kemiske produkter til landbrug.

Faldende forventninger

(BERLIN)

Den økonomiske konjunktur i Tyskland har det ikke godt. Den forværres fra måned til måned. I oktober faldt

IFÖ-indekset for femte måned i træk. IFÖ-instituttet (Institut für Wirtschaftsforschung) siger, at virksomhedsklimaet

er faldet til 87,7 point mod 77,2 i september. Dermed er al den fremgang, der ellers var opnået i årets løb, gået

tabt og forventingerne til fremtiden er også dampet bort. Den forarbejdende industri ser meget pessimistisk på udsigterne,

mens der er en svag optimisme at spore i detail- og engroshandelen.

Boligpriserne op i Sverige

(STOCKHOLM) Købere

af huse og lejligheder i Sverige er ubekymrede over fremtidsudsigterne og boligpriserne fortsætter med at stige. I sin halvårlige

markedsoversigt siger Svensk Fastighetsförmedling, at priserne i stort set alle kommuner fortsætter med at stige, som de

har gjort det i to år. I år er et typisk parcelhus på 145 kvm steget med 8 pct. til en gennemsnitspris på

1,23 mio. kronor. Størst er prisstigningen i Stockholms-området og i Västra Götland med 10 pct. Ejerlejligheder

er i snit steget 12 pct.

Amex kortet i brug igen

(NEW YORK) American Express Co. har i juli kvartal mere end fordoblet omsætningen

sammenlignet med i fjor, da den gik stærkt ned under indtryk af 11. september begivenhederne og førte til store ekstraudgifter

i forbindelse med nedlægning af arbejdspladser.



Udbyttet blev til 687 mio. dollars mod 298 mio. dollars i fjor. Det gode resultat

nu er kommet af, at indehaverne af American Express betalingskortet igen bruger det og at selskabet har gennemført store besparelser

i administrationen.

Staldsdørssalg

(OSLO) De norske landbrugeres forbund Landbrukssamvirket vil i løbet af det

kommende år oprette salgssteder, hvor der er marked til det, for at landbrugere derigennem selv kan afsætte deres egne

produkter direkte til forbrugerne. Blandt de norske landmænd er der en meget stor forhåndsinteresse for projektet. Butikkernes

åbningstider skal tilpasses efter behovet, men der vil blive lagt stor vægt på en lang åbning på lørdage.

Meningen med butikkerne er, at bønderne kan få mere for deres produkter og forbrugerne kan få dem billigere og

dertil kommer den nærmere kontakt mellem de to grupper.

Siemens vil øge i Kina

(HONGKONG) I Kina indleder den

tyske Siemens-koncern næste år en større markedsoffensiv for afsætning af sine otte nye modeller af mobiltelefoner på

et marked, hvor der udbydes 250 forskellige modeller..Siemens har i forvejen en 10 pcts andel af det kinesiske marked for mobiltelefoner.

Til gengæld har Nokia og Motorola henholdsvis 30 og 25 pcts andele. Siemens vil oprette et stort udviklingscenter i Beijing

med 100 ansatte.

Akzo Nobel omlægger

(MALMØ) Akzo Nobels indleder en omfattende omlægning af sin kemiske produktion

i Malmø og nedlægger blandt andet 110 arbejdspladser ud over de 70 jobs, der faldt bort fornylig, skriver "Sydsvenska

Dagbladet". Akzo Nobel vil herefter med de tilbageblevne godt 500 ansatte samle virksomheden om produktion af farver til træindustrien.











Den

onde cirkel

(NEW YORK) Næsten 60 pct. af alle amerikanere betegnede deres lands økonomi som ringe i oktober, fremgår

det af en markedsanalyse gengivet i "USA Today". Men der er en udbredt optimisme om bedre tider næste år. Markedsanalysen

rummer også en frygt for, at der skal komme en ny recession som følge af forbrugernes uendelige tilbageholdenhed gennem

de seneste fem måneder.



Den manglende købelyst får produktionen til at dale mere og mere i takt med det faldende

behov for varer og der fører til den onde cirkel med tab af arbejdspladser og dermed til færre penge at give ud.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen