Berlingske Business

Priserne står nærmest stille i Danmark

Inflation
De danske forbrugerpriser steg i februar med 0,3 pct. på årsbasis, viser tal fra Danmarks Statistik. Ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News var der ventet en årsstigningstakt på 0,4 pct.

De danske forbrugerpriser steg i februar med 0,3 pct. på årsbasis, viser tal fra Danmarks Statistik. Ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News var der ventet en årsstigningstakt på 0,4 pct.

Dermed er inflationen aftaget en anelse, da årsstigningstakten for forbrugerpriserne måneden forinden var 0,6 pct.

BELGIUM-EU-SUMMIT


Ifølge Niels Rønholt, der er seniorøkonom i Jyske Bank, er inflationen historisk lav, og danskerne kan glæde sig over, at lønstigningerne i den private sektor på 1,5 pct. dermed har øget deres købekraft.

- Den pæne stigning i købekraften er den afgørende forudsætning for, at vi kan få et løft i privatforbruget så længe, at danskerne fortsat sparer intensivt op. Danskerne her ikke råd til både at spare op og forbruge på samme tid, skriver han i en kommentar.

Det er cheføkonom i Danske Bank, Las Olsen, enig i, men han påpeger, at fremgangen i købekraften ikke har fordelt sig ligeligt mellem danskerne.


- Det er i høj grad faldet i olieprisen, der trækker inflationen ned, og det er klart, at det mærker man mere til, hvis man har oliefyr og kører langt i bil. Men også bortset fra energien stiger priserne lige nu langsommere end lønnen, skriver han i en kommentar.

Jyske Banks seniorøkonom vurderer, at inflationen for 2016 vil lande omkring 2015-niveauet på 0,5 pct. Priserne på brændstof kan dog påvirke inflationen i en positiv retning, hvis olieprisen fortsætter sin fremgang.


- Hvis olieprisstigningerne fortsætter, vil der dog naturligvis blive lavet om på det. Udfordringen for os økonomer er så, at det aktuelt nærmest er gætværk at spå om olieprisudviklingen, skriver han i kommentaren.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen