Berlingske Business

Priserne ralser ned i euroland

»Deflation.« Det er et frygtet ord blandt økonomer, og det er virkelighed lige nu i de 16 euro-lande.

Prisen på fødevarer, tøj, sko, energi og andre forbrugsvarer lå i juni 0,6 procent lavere, end for et år siden i de 16 euro-lande.

Det viser nye tal, og dermed er euroområdet ramt af deflation, som let kan udvikle sig til en farlig økonomisk syge, hvis den fortsætter.

Faldende priser får nemlig mange til at udskyde forbrug, og det kan af sig selv føre til yderligere økonomisk nedgang og endnu mere deflation.

"Faldende priser lyder umiddelbart tiltalende for de fleste, men kan være det rene gift for økonomien, hvis prisfaldet fortsætter i en længere periode," siger Jacob Graven, der er cheføkonom i Sydbank.

Han tilføjer dog, at den nuværende negative inflation næppe er kritisk, da den med stor sandsynlighed er midlertidig.

Inflationen trækkes især af, at olieprisen lige nu er markant lavere end for et år siden, hvor den toppede oppe i nærheden af 150 dollar per tønde.

Arbejdsløsheden i euro-området steg samtidig til ti-årigt højdepunkt på 9,4 procent af arbejdsstyrken.

"Alt tyder på, at den tendens fortsætter, så ledigheden runder ti procent omkring årsskiftet," siger Jacob Graven.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen