Berlingske Business

Priserne på sommerhuse er faldet drastisk

PIX-Danmark
Over 40 procent at de sommerhuse, der er sat til salg, har været det i over et år. Foto:

Der er krise på sommerhusmarkedet, hvor prisniveauet har oplevet et markant dyk.

Priserne på danske sommerhuse halter markant efter på boligmarkedet. Her er prisen i gennemsnit 27 procent lavere, end før boligmarkedet brød sammen.

Det skriver Jyllands-Posten.

Resten af boligmarkedet er ellers ifølge avisen begyndt at se bedre ud, især omkring de store byer. Priserne på parcelhuse og rækkehuse steg i 2014 svagt i over halvdelen af de danske kommuner, og priser på ejerlejligheder i både Aarhus og København steg hurtigt.

Den tendens er dog ikke fulgt med over i sommerhusmarkedet, hvor der på trods af flere handler i det forgangne år har været et prisfald i det meste af landet, og udbuddet af sommerhuse til salg er tre gange så højt som før boligkrisen.

sommerhus

»Der er grund til bekymring på fritidshusmarkedet. Priserne er faldet meget, men vi kan komme til at vente på en vending. Fremgang på markedet for helårshuse smitter af på sommerhusene med en vis forsinkelse,« siger boligøkonom Joachim Borg Kristensen, Nykredit, til Jyllands-Posten.

Over 40 procent at de sommerhuse, der er sat til salg, har været det i over et år, og selv om nogle huse sælges på få måneder, så er andre til salg i syv og otte år, fordi sommerhusejerne er ikke sænker priserne og hellere vil leje deres sommerbolig ud, mens de venter på bedre tider.

I fjor blev der handlet otte procent flere sommerhuse, og Nykredit venter en yderligere stigning i antallet af handler i 2015. Hverken Nykredit, Realkredit Danmark eller Nordea Kredit tør dog tro på nogen klar vending i priserne i år, oplyser Jyllands-Posten.

22BUSLars-Boegelund.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen