Berlingske Business

Prins Joachim sælger ud af sine gårdaktier

Farvel til Møgeltønder - 20171
I 2014 sagde prins Joachim farvel til Schackenborg og flyttede til København. Scanpix/Claus Fisker

Schackenborg Fonden overtager mellem 10 og 15 procent af prins Joachims aktier i selskabet De 5 Gaarde.

København. Prins Joachim har solgt mellem 10 og 15 procent af sin aktieandel i selskabet De 5 Gaarde A/S.

Det skriver Jydske Vestkysten tirsdag på baggrund af oplysninger fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Andelen er blevet overtaget af Schackenborg Fonde. Den blev oprettet, da prins Joachim for tre år siden solgte Schackenborg Slot og flyttede til København. Prisen for aktieposten kendes ikke.

Prins Joachim ejer nu mellem 20 og 25 procent aktierne i De 5 Gaarde.

Resten af aktionærerne, der tæller lensgreve Bent Wedell og den stenrige Bestseller-tøjfamilie Holck Povlsen, beholder deres andel.

De 5 Gaarde er et samarbejde mellem herregårdene Constantinsborg, Frijsenborg, Gyllingnæs, Schackenborg og Wedellsborg. Gårdene står blandt andet for produktion af mælk og korn samt kyllingeopdræt.

Bag Schackenborg Fonden står Danfoss-, Ecco- og Lego-familien, der i 2014 var med til at købe Schackenborg Slot for 100 millioner kroner.

Prins Joachim og Prinsesse Marie fortsætter som protektorer for både De 5 Gaarde A/S og Schackenborg Fonden.

Det seneste regnskab fra De 5 Gaarde A/S bød på et underskud på knap 71.000 kroner.

Tidligere i 2017 solgte prins Joachim sin sidste ejendom med landbrugsjord i Sønderjylland, Sødamgaard. Salget indbragte prinsen over 20 millioner kroner.

Prins Joachim bor fortsat i Schackenborgs sydfløj, når han besøger Møgeltønder og Sønderjylland.

Han blev formelt ejer af Schackenborg Slot og Gods som niårig i 1978, da det barnløse grevepar Karin og Hans Schack besluttede at give stedet til kongehuset.

Tidligere DR-vært Mik Schack var oprindelig arving til slottet, men takkede nej.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen