Berlingske Business

Presset vokser på Ryanair

FILES-FRANCE-BELGIAN-CORSE-AVIATION-COMPANY-RYANAIR
Ryanair Foto:

Flere lande kræver nu, at Ryanair overholder lokal lov og betaler skat. I Danmark nægter selskabet foreløbig at indgå overenskomst, og fagforeninger og myndigheder har flere gange sat spørgsmålstegn ved skatteforholdene.

Irske Ryanair, der længe har kørt på frihjul som den frække dreng i flybranchen, får i stigende grad modstand fra myndigheder og fagforeninger i Europa for sine ansættelsesmetoder og skatteforhold.

Indtil nu har Ryanair henvist til, at selskabet er underlagt irsk lovgivning og derfor kan hyre piloter ind som enkeltmandsvirksomheder fra eksempelvis irske vikarbureauer med adresse på Isle of Man.

Men selskabet har netop tabt en sag i Norge, som slår fast, at man skal følge norsk lovgivning, og at ansatte, som har base i Norge, er omfattet af norsk ansættelsesret. Samtidig verserer en sag mod selskabet i Italien for manglende socialbidrag på 12 mio. euro for 220 ansatte. Den italienske anklager begyndte sagen kort efter, at EU i sommer slog fast, at arbejdsgivere skal betale social sikring for de ansatte dér, hvor de har base. Det betyder, at en Ryanair-ansat, som flyver ind og ud af eksempelvis Italien, har ret til blandt andet italiensk arbejdsløshedsunderstøttelse.

Danmark lader vente på sig

I Danmark buldrer trommerne også, om end i mindre grad.

Lige siden Ryanair fik base i Billund for et år siden, har fagforeningerne uden held forsøgt at tegne overenskomst med selskabet. Myndighederne har kig på, hvorvidt lavprisselskaberne og deres ansatte betaler skat, men indtil videre er det uklart, om der kommer en sag.

»Men vi er parate til at gå hele vejen for at få ordnede forhold i branchen. Én ting er overenskomst, som er vigtig for os, men noget andet er jo lovgivning, hvor vi kan se, at Ryanair får modstand i stadig flere lande. Vi samarbejder også med fagforeningerne i de andre lande så vidt muligt,« siger næstformand for Flybranchens Personaleunion Anders Mark Jensen og forklarer, at pilotgruppen i Ryanair netop har foretaget en intern undersøgelse, hvor 99,3 procent ønsker en ny og mere demokratisk repræsentation over for ledelsen.

Anonyme piloter har også fortalt om, hvordan de bliver presset til at spare på brændstof, ligesom SAS for nylig anklagede Ryanair for at snyde med afgifterne.

Foreløbig har den irske lavprisgigant reageret med trusler om at trække de sociale bidrag fra de ansattes løn og med advarsler om, at piloternes alternativ er arbejdsløshed i Europa.

Samtidig har luftfartsselskabet især mange mindre lufthavne som Billund i ryggen, for de frygter, at Ryanair – og dermed kunder – vil trække sig ud, hvis ikke selskabet får det, som man ønsker sig. Det gjorde Ryanair 2006 i Marseilles Lufthavn efter krav fra de franske myndigheder om at overholde fransk lovgivning.

Men ifølge fagforeningerne stopper det ikke kampen hverken i Danmark eller i resten af Europa.

»Det er et europæisk problem, og det undergraver forholdene i branchen, hvis ikke vi sikrer ordnede forhold,« siger Anders Mark Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen