Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Presset stiger på Mærsks særligt udvalgte

Pix: Michael-Pram-Rasmuss#2.jpg
Michael Pram Rasmussen har bevist, at han kan træffe de hårde beslutninger. (Arkivfoto: Sophia Juliane Lydolph)

Som formand for A.P. Møller - Mærsk har Michael Pram Rasmussen netop afskediget direktør Nils Smedegaard Andersen. Nu sætter han sin lid til Søren Skou.

»Hvis ikke det påvirker én at tage sådan en beslutning, skal man selv stoppe.«

Sådan lød beskeden til pressen fra A.P. Møller - Mærsks bestyrel­sesformand, Michael Pram Rasmussen, efter at han torsdag i sidste uge havde bedt den mangeårige adm. direktør, Nils Smedegaard Andersen, om at forlade landets største virksomhed.

Michael Pram Rasmussen lagde ikke skjul på over for TV 2, at den svære afsked med Smedegaard indeholdt en menneskelig dimension, samtidig med at den afgående topchef ifølge bestyrelsesformanden havde leveret en flot indsats.

Mærsk overvejer at stoppe gasproduktion i Nordsøen

Men flot var ikke nok, vurderede Mærsks bestyrelse, hvilket må betegnes som et personligt nederlag for bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen, der selv i 2007 var med til at hente Smedegaard fra Carlsberg til A.P. Møller - Mærsk.

Afløseren for Nils Smede­gaard Andersen bliver den 51-årige Mærsk-mand Søren Skou, der straks skal gennemføre dramatiske forbedringer. For selv om Michael Pram Rasmussen er kendt for at være imødekommende, smilende og venlig, skal man ikke tage fejl af hans flinke facon.

»Der er ingen tvivl om, at Michael Pram Rasmussen har en høj, social intelligens. Men han er også benhård, når der skal træffes de beslutninger, som han mener, er de rigtige,« fortæller en af bestyrelsesformandens nære venner.

Opkald fra Mærsk Mc-Kinney

I årenes løb har 61-årige Michael Pram Rasmussen føjet et utal af imponerende poster til CVet.

Allerede som 24-årig fik han sit første lederjob, mens han læste jura på Københavns Universitet. Sidenhen er han blevet adm. direktør i Topdanmark, hvor genopretningen af selskabet lykkedes med så stor succes, at Topdanmark hurtigt blev et af landets mest veldrevne forsikringsselskaber.

Resultaterne blev der i høj grad lagt mærke til i erhvervslivet. Under en skiferie i 1999 ringede skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller til Michael Pram Rasmussen og inviterede ham på en frokost på Esplanaden.

APM Terminals

Herefter trådte Michael Pram Rasmussen ind i Mærsk-bestyrelsen. Fire år senere tog han det sidste skridt opad, da han afløste Mærsk Mc-Kinney Møller som bestyrelsesformand.

Bestyrelsen og Mærsk Mc-Kinney Møller anså nemlig »Hr. Pram Rasmussen som særligt egnet til denne betydningsfulde post,« som det hed i en meddelelse.

Foruden den magtfulde post i A.P. Møller – Mærsk er Michael Pram Rasmussen i dag også bestyrelsesformand i Coloplast, Henning Larsen Architects og den familieejede bilimportør Semler Holding.

Netop biler er bestyrelseskongens store passion, og der findes næppe mange danskere, der har haft flere biler end han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen