Berlingske Business

Presset hotelbranche lider af trængsel på markedet

pix-hotel
Hotelbranchen er presset af høj kapacitet og høje udgifter. Foto:

Hotelbranchen i København er endt i et klassisk paradoks med et udbud, der overstiger efterspørgslen. Det koster på bundlinjen, hvor fremgangen i antallet af overnatninger er uden effekt.

Der er langt flere hotelsenge i København, end der er brug for. I hvert fald har hotellerne i hovedstaden store problemer med at tjene penge på trods af en positiv fremgang i antallet af overnatninger. En del af forklaringen skal findes i en øget kapacitet.

En frisk analyse fra PwC viser, at antallet af hotelovernatninger er steget med 6,1 procent i København, men ligeledes er kapaciteten i samme periode vokset med 7 procent.

pix-hotel


Samtidig har hvert andet hotel ifølge analysen en soliditetsgrad på under 20 procent. Størstedelen af dem har en negativ soliditetsgrad og skylder altså mere væk end deres aktiver er værd. Sammenholdt med, at branchen ikke tjener penge, tegner der sig et billede af en branche i en kritisk finansiel situation.

»Du har en situation nu, hvor flere hoteller driver hoteldrift på kreditorernes, og nok primært bankens, regning,« siger Martin Saxtorph, brancheansvarlig for hotel- og restaurationsbranchen i PwC.  

Branchen er præget af store, stærke spillere, som stadig tjener penge, og det er forklaringen på, at man stadig ser nye hoteller poppe op i hovedstaden. Blandt andet har Tivoli Hotel meldt om et nyt stort hotel ved siden af det eksisterende.

»Så har du også en del hoteller, som lider, og som måske er købt for dyrt. Alt andet lige er der noget, der tyder på, at vi vil se, at der er hoteller, der skal restruktureres og bliver solgt til helt andre priser, end man tidligere har set,« siger Martin Saxtorhp og tilføjer, at man højst sandsynligt vil se flere hoteller skifte hænder.

Pix-Tivoli Hotel


Administrerende direktør i brancheforeningen Horesta, Katia K. Østergaard, erkender, at branchen lider af for lav indtjening.

»Det er et paradoks, at vi har et rekordhøjt antal overnatninger på de danske hoteller, men at vi på indtjeningssiden ikke kan se en afspejling,« siger hun men tilføjer, at forudsætningen for at skabe vækst er en høj kapacitet.

Katia K. Østergaard peger desuden på andre faktorer, som gør det vanskeligt at navigere i hotelbranchen. Det gælder primært en forøgelse af omkostningerne, blandt andet på energi og personale, og det gør det svært for de danske hoteller at være konkurrencedygtig.

wanda



Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen