Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Pressede teleselskaber vil tjene penge på at sælge kundedata

Mobiltelefon - 201712140645301
De tre telegiganter TDC, Telenor og Telia udforsker mulighederne for at sælge oplysninger om kunderne videre til andre virksomheder. Foto:

De største teleselskaber vil videresælge data om kunder til for eksempel forsikringsselskaber.

Priskrig på mobilmarkedet og færre kunder til TV-pakker sætter de store teleselskaber under så hårdt pres, at de kaster sig over nye forretningsområder. Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.

De tre telegiganter TDC, Telenor og Telia udforsker mulighederne for at sælge oplysninger om kunderne videre til andre virksomheder.

Sådanne data over danskernes bevægelsesmønstre og adfærd har værdi for blandt andet butikker og forsikringsselskaber.

TDC foto

»Teleselskaberne sidder på store mængder af data og er vant til at analysere dem nøje. Hvis de formår at sælge deres viden og datamængder til andre virksomheder, ligger der et vækstmarked foran dem. Det kan vi se med Google og Facebook, der er vokset eksplosivt på netop den forretningsmodel,« siger direktør i Deloitte, Frederik Behnk, der blandt andet følger teleområdet, til Finans.

Landets næststørste teleselskab, Telenor, har gjort data og algoritmer til en central del af selskabets vækststrategi.

pix-Roaming

De første skridt blev taget, da Telenor for to uger siden lancerede appen »Kør godt« i samarbejde med Nem Forsikring.

Her har Telenor udviklet en algoritme, der måler og vurderer brugernes kørsel og deraf fastsætter en pris på en bilforsikring. Teleselskabet får så en bid af kagen for hver forsikring, der bliver solgt gennem appen.

»Vores mål på længere sigt er, at 10 procent af den samlede forretning skal komme fra nye områder, hvor vi i stil med »Kør godt-appen« sælger vores avancerede dataanalyser. Alt fra detail til forsikringsselskaber efterspørger data om forbrugerne, som vi er eksperter på,« siger Telenors markedsdirektør, Lars Thomsen, til Finans.

Bredbånd kabelnet

Ifølge Frederik Behnk er teleselskaberne nødt til at finde nye markeder.

»Telemarkedet er under hårdt prispres, så selskaberne er nødt til at finde nye markeder med højere afkast,« siger han til Finans.

/ritzau/

pix-Vandtårn

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen