Berlingske Business

Politisk opbakning til intelligente fartpiloter

Afstandsregulering og afstandsfartpilot - også kaldet adaptive cruise control - er stærkt på vej som et nyt sikkerhedsfremmende

udspil fra lastbilproducenterne. De intelligente fartpiloter, som de også kaldes, tilpasser farten på lastbilen via en

radar de forankørendes hastighed.



Fartpiloter er normalt udstyr til lastbiler, men de tager ikke højde for andre

trafikanters hastighed, og det kan skabe farlige situationer. Ved et møde i følgegruppen til Færdselssikkerhedskommissionen

i går diskuterede man den teknologiske udvikling på området, og der var bred enighed om at gå ind for afstandsregulering,

men teknikken er først ved at være på trapperne. Der skal derfor gives mere respit til fabrikanterne.



- I

Socialdemokratiet synes vi godt, at man kan overveje krav til intelligente fartpiloter i lastbiler, når teknologien først

er på plads, siger Morten Bødskov, der formentlig snart overtager Jacob Bukstis post som formand for Færdselssikkerhedskommissionens

følgegruppe.



Ved et møde i følgegruppen i går havde fungerende formand for følgegruppen og

formand for Færdselssikkerhedskommissionen, Karsten Nonbo, Venstre, taget sin folketingskollega med til mødet.

Modtaget

positivt

Følgegruppen består af personer fra amter, kommuner, Vejdirektoratet, politiet, Cyklistforbundet, Haverikommissionen,

Danmarks Transportforskning samt Dansk Transport og Logistik samt en række politikere.



Afstandsregulering fås i dag

til Mercedes-Benz, MAN og Volvo lastbiler. Øvrige mærker har p.t. ikke lanceret dette sikkerhedsfremmende udstyr - men

arbejder på det. Scania lancerer i foråret sin nye lastbilserie, som formentlig også vil kunne fås med dette

udstyr.



- Vi drøftede en række nye trafiksikkerhedsfremmende aspekter - bl.a. den intelligente fartpilot, som alle

i følgegruppen var positive overfor. Det var Justitsministeren, der havde indkaldt følgegruppen, siger direktør René

La Cour Sell, Rådet for Større Færdselssikkerhed.



Man diskuterede også en dato for et eventuelt lovkrav,

men kontorchef Michael Højer fra Justitsministeriets færdselskontor, der repræsenterede ministeriet, mente, at

konklusionen var, at producenterne skal have mere tid til at udvikle systemet.

Støtte fra EU

- Det er helt klart

EU Kommissionens tanke at støtte en afstandsregulering til lastbiler, så den blev et lovkrav i EU. Men omvendt koster

trafiksikkerhed noget, og det er positivt, at en del vognmænd herhjemme har investeret i udstyret af egen drift, siger Michael

Svane, ordførende direktør i Dansk Transport og Logistik, som også er med i følgegruppen.



Han er positiv

for al ny teknologi, der kan hjælpe med øget trafiksikkerhed, men helst i EU-regi af konkurrencemæssige årsager.



-

Systemet vil aldrig fratage chaufførerne for ansvar. En del chauffører frakobler i irritation den akustiske advarsel

i sporkorrigeringssystemer, som også tilbydes af en række lastbilproducenter. Det er her spørgsmålet, om

en chauffør skal kunne frakoble advarselssignaler, eller om vognmanden skal bestemme. En forbedret teknologi kunne også

være løsningen, siger Michael Svane.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen