Berlingske Business

Politisk angreb på forsikringspriserne

09BUSPix-forsikring.jpg
De voldsomme skybrud over landet i 2011 gav voldsomme prisstigninger på forsikringer. Og de er forblevet på et højt niveau lige siden. Foto: Brian Bergmann

Både Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Venstre ser gerne nye tiltag, der øger konkurrencen på forsikringsområdet for at imødegå de lavere erstatningsudbetalinger til danskerne.

Det går den helt forkerte vej, når danskerne får mindre og mindre ud af deres forsikringer i form af erstatningsudbetalinger. Det er den entydige melding fra de største partier i Folketinget.

Hos Venstre er forbrugerordfører Jan E. Pedersen klar til at »se fordomsfrit på forslag fra ministeren«:

»Det vil formentlig hjælpe på konkurrencen, hvis prisgennemsigtigheden bliver bedre – men prisen er ikke det eneste, der betyder noget. Det er mindst lige så vigtigt, at forsikringsselskaberne udbetaler hurtigt og uden brok, når man har været ude for en forsikringsbegivenhed. Hvis man har gode erfaringer med sit nuværende selskab, skal der meget til, før man skifter. Jeg vil opfordre danskerne til at kontakte deres forsikringsselskab og true med at skifte forsikringsselskab, hvis præmien ikke falder.«

tryg

Hos Dansk Folkeparti kalder forbrugerordfører Mette Hjermind Dencker udviklingen for helt utilstedelig, fordi den teknologiske udvikling i stedet burde komme forbrugerne til gavn økonomisk med billigere forsikringer.

»Det er klart, at vi skal se på mulighederne for at sikre bedre gennemsigtighed på området, og så skal vi også se på, hvad vi yderligere kan gøre for at sikre mobilitet på området.«

Også Socialdemokraternes forbrugerordfører Anne Sina mener, at det er en ærgerlig udvikling. Hun vil nu gå sammen med branchen for at se på eventuelle løsningsmuligheder:

»Jeg har ikke nogen konkrete forslag til initiativer her og nu, men vi må sammen med branchen prøve at se på, hvad vi kan gøre for at sikre gennemsigtigheden for forbrugeren, så det gør det nemmere for forbrugeren at få et overblik over sine behov og over sine forsikringer – også med henblik på at gøre det endnu nemmere at skifte fra et selskab til et andet,« siger Anne Sina.

Hos brancheorganisationen Forsikring og Pension, der organiserer skadesforsikringsselskaberne, mener underdirektør Hans Reymann Carlsen, at konkurrencen er god nok:

»Jeg kan ikke vurdere, om konkurrence-situationen har betydet noget for udviklingen i 2014. Vores billede er, at der er en effektiv konkurrence på forsikringsområdet. Selskaberne oplever, at de skal kæmpe fra dør til dør for at bevare deres markedsandel.«

09BUSPix-Forsikring-stor.jpg

Brancheorganisationen står også sammen med Forbrugerrådet bag tiltaget Forsikringsguiden, som netop er blevet fornyet for at give en øget gennemsigtighed på markedet.

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) var ikke til at træffe i sidste uge for en kommentar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen