Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Politikere råber på hjælp for at øge valgdeltagelse

RB PLUS Kommunalvalg drukner i landspolitisk bulderValgstederne
ARKIVFOTO. McDonalds, Microsoft, spejderne og TDC vil hjælpe til i forsøget på at øge valgdeltagelsen, men folkene bag initiativet vil gerne have endnu flere med. Foto:

Regering, regioner og kommuner vil have virksomheder og foreningers hjælp til at øge valgdeltagelsen.

Valgdeltagelsen til kommunal- og regionsvalg har længe ligget langt under, hvad den er til Folketingsvalg. Det håber flere politikere at ændre på ved at kalde på hjælp fra erhvervslivet og civilsamfundet.

Specielt vil politikerne gerne have hjælp til at få flere unge til at stemme fremgår det af en pressemeddelelse fra Kommunernes Landsforening, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet.

»Vi sender en appel til alle landets virksomheder, organisationer og foreninger - store som små - om at slå et slag for demokratiet.«

»Vi har brug for hjælp til at gøre opmærksom på valget og fortælle danskerne, hvor vigtigt det er at deltage i lokaldemokratiet og sætte et kryds den 21. november,« skriver økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll.

Indsatsen har fået aktører som McDonalds, Microsoft, spejderne og TDC med på vognen, men folkene bag initiativet vil gerne have endnu flere.

Ved kommunal- og regionsvalget i 2013 steg valgdeltagelsen faktisk til 71,9 procent fra 65,8 procent i 2009. Det var den første stigning i valgdeltagelsen ved et kommunalvalg, der ikke lå sammen med andre valg, i over 30 år.

Det tillægger KL en indsats fra firmaer og foreninger.

»I Aarhus solgte slagterne valgflæsk og bagerne valgkager, Silkeborg Kommune afholdt valgmøder for unge på ungdomsuddannelserne, Odder Kommune dækkede valgdagen med små film på Facebook.«

»Regionerne holdt valgmøder på gymnasier, medierne spillede ind, og private virksomheder satte også fokus på valget på forskellig vis,« skriver KLs formand Martin Damm, der håber på en gentagelse.

Dansk Regioners formand, Bent Hansen, tror, at indsatsen kan sende valgdeltagelsen endnu højere op.

»Kigger man historisk var valgdeltagelsen høj sidste gang. Men sammenligner man med Folketingsvalg, hvor deltagelsen ligger på 87-88-89 procent, så vil vi gerne højere op.«

»Vi mener faktisk, at de nære ting, som kommuner og regioner bestemmer over, er mindst lige så vigtige som de ting, man tager stilling til ved et Folketingsvalg,« siger Bent Hansen.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen