Berlingske Business

Pirater finder nye jagtmarker ud for Vestafrikas kyster

fragtskib - 20170503112314456_
Skibe, der passerer Afrikas vestkyst, er i stigende grad mål for piratangreb. Det viser en ny rapport fra organisationen Oceans Beyond Piracy. Udviklingen bekymrer Danmarks Rederiforening. Free/Colourbox

Fordobling af antallet af piratangreb ved Afrikas vestkyst vækker bekymring hos Danmarks Rederiforening.

København. Mens piratangrebene mod handels- og fragtskibe ud for Somalias kyster er stilnet af, er der sket en opblomstring af angreb på den anden side af det afrikanske kontinent.

En ny rapport fra organisationen Oceans Beyond Piracy viser, at der sidste år blev registreret 95 angreb og angrebsforsøg på skibe i Guineabugten sydvest for Afrika.

Det er dobbelt så mange som året før. Desuden er antallet af ofre for angrebene vokset fra 1225 til 1921 personer.

Særligt er der sket en stigning i antallet af kidnapninger.

Udviklingen vækker bekymring hos Danmarks Rederiforening.

- Tallene viser med al tydelighed, at pirateri fortsat udgør en væsentlig trussel mod den civile skibsfart, om vi så taler Øst- eller Vestafrika.

- Derfor er det utrolig vigtigt, at rederierne fortsat forbereder sig, før de besejler farvande med en pirattrussel, siger underdirektør Maria Bruun Skipper, Danmarks Rederiforening.

Farvandene sydvest for Afrika er en væsentlig hovedfærdselsåre for skibsfarten. Også danske rederier har store interesser i området.

- Vestafrika og Guineabugten i særdeleshed har stor betydning for danske rederier.

- Til enhver tid befinder der sig godt 30 danske skibe, der opererer i området, og cirka 500 gange om året går et dansk skib i havn i området, siger Maria Bruun Skipper.

Hun fortæller, at der sidste år var to tilfælde, hvor danske skibe kom under angreb fra pirater i området. I begge tilfælde blev angrebene afværget.

Problemet med pirater har gennem en del år voldt problemer for skibsfarten ud for Afrikas Horn. Men her er angrebene stilnet betydeligt af.

EU har iværksat en flådeoperation i området, og samtidig har skibene tilladelse til at have bevæbnede vagter om bord.

Ved Afrikas vestkyst er der ikke iværksat en tilsvarende flådebeskyttelse, og det er heller ikke tilladt for skibene at have bevæbnede vagter om bord.

Det skyldes ifølge Maria Bruun Skipper, at de 18 kyststater ikke tolererer, at skibenes personale bærer våben.

Den danske regering bevilgede sidste år 13,3 millioner kroner til et EU-program mod pirateri i Guineabugten.

Desuden har Danmark sendt en maritim rådgiver med militær baggrund til regionen.

Det er ifølge Maria Bruun Skipper nødvendige skridt for at få opbygget et juridisk system, der kan håndtere truslen fra piraterne.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen