Berlingske Business

Personlig sejr til frisørmester

Som kvinde, mor og arbejdsgiver er frisørmester Sanne Skougaard Andersen helt vildt glad. I mange år har hun kæmpet

for at få både politikere, andre arbejdsgivere og arbejdsmarkedets parter til at indse, at en central barselsfond er nødvendig

for at sikre brancher med mange kvinder.



Artikler i aviser, også i ErhvervsBladet, møder med politikere, utallige kommentarer

og diskussioner har ikke været forgæves.



- Det ser ud til, at tingene lykkes. Jeg er glad for, at arbejdsmarkedets parter

selv nåede frem til at lave en overenskomst med en central overenskomst. Min eneste bekymring er, at det stadig er uorganiserede arbejdsgivere,

der ikke kommer til at betale til den centrale barselsfond. Men det ville et lovindgreb kunne sørge for, siger Sanne Skougaard Andersen,

der ifølge Det Radikale Venstre spiller en hovedrolle i, at der nu er taget det historiske skridt til en central barselsfond

på hele LO-DA-området.







Mennesket først



Sanne Skougaard Andersen fik overbevidst Det Radikale Venstre

om nødvendigheden af en barselsfond, og partiet fremsatte et beslutningsforslag, hvor regeringen skulle komme med konkrete

modeller til en barselsfond. Snedigt nok har det lagt det ønskede pres på arbejdsmarkedets parter, fordi det ellers lå

i luften, at Folketinget var klar med et lovindgreb. Indtil beslutningsforslaget blev en realitet, løb Sanne Skougaard Andersen

hele tiden panden mod muren. Hun følte ikke, at hun blev taget alvorligt.



- Men jeg blev stædig. Det kan ikke være

rigtigt, at der skulle være uretfærdighed på arbejdsmarkedet, om man er mand eller kvinde. At brancher med mange

kvinder blev bebyrdet af barsler, men andre brancher nærmest får fri, konstaterer hun.







Luft i økonomien



Men

allervigtigst er det, at hun vil se de ansatte som mennesker og blive glad på deres vegne, når de fortæller om familieforøgelser.



-

Jeg vil ikke kun tænke økonomi. Jeg er menneske, mor og kvinde og vil ikke give frisørerne et dårligt arbejdsklima,

hvor de med dårlig samvittighed skal fortælle mig som arbejdsgiver, at de er gravide. Og den fornemmelse fjerner en central

barselsfond, konstaterer Sanne Skougaard Andersen.



Frisørmesteren har sammen med sin mand salonen VIP-



Coiffure i

Odense med fire ansatte. Og hun mener, at en central barselsfond kan give luft i økonomien, som kommer medarbejderne tilgode.

I dag bliver der nemlig betalt to procent af lønsummen til en barselsfond internt i frisørfaget. En central barselsfond

vil blive lang billigere. Et pejlemærke er, at industriens barselsfond, hvor mændene dominerer, kun koster 0,125 procent

af lønsummen.



- Frisørfaget har været så tung bebyrdet af barselsudgifter, at vi ikke er en attraktiv

branche. Nu får vi luft i økonomien, som vi kan bruge til vores ansatte. Eller nogle saloner kan undgå at gå

konkurs, siger Sanne Skougaard Andersen.



ai@erhvervsbladet.dk



jfl@erhvervsbladet.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen