Berlingske Business

PensionDanmark klar til milliard­investering på Færøerne

13busfærøtunnel.jpg
MT Højgaard, der er interesseret i at få opgaven med at bygge den færøske biltunnel til 1,2 mia. kr., har gennem tiden bygget 25 km tunneller til vandkraft. Her er selskabet i gang med at bore en ni km lang tunnel i forbindelse med et vandkraftværk på Østerø – en opgave til 90 mio. kr. Arbejdet ventes snart færdig. Foto: MT Højgaard

PensionDanmark satser nu stort på tunnelbyggeri på Færøerne, hvor selskabet via sin nye fond tilbyder at investere, bygge og stå for driften af ti km lang undersøisk biltunnel til over én mia. kr.

Færøerne står foran en megainvestering i en ny biltunnel, der kan blive det hidtil største anlægsprojekt i øernes historie. Og set med danske pensionsopspareres øjne er det interessant, fordi PensionDanmark helt uden om danske mediers bevågenhed har kørt sig i stilling som hovedinvestor i projektet på de forblæste øer i Nordatlanten.

Pensionsselskabet er via sin nye fond, Copenhagen Infrastructure I, sammen med et færøsk forsikringsselskab klar til at finansiere byggeriet af en cirka ti km lang undersøisk tunnel til en anslået anlægspris på små 1,2 mia. kr.

Forbindelsen kommer til at gå fra den færøske hovedstad Torshavn på Streymoy (Strømø) under et sund til Runavik på Eysturoy (Østerø). Efter planen skal tunnellen være klar til åbning i 2018 efter et par års byggeri.

»Landsstyret har indgået en aftale med CIP, dvs. Copenhagen Infrastructure. Aftalen går ud på, at CIP finansierer og bygger hele projektet,« siger landsstyremedlem for trafik Karí P. Højgaard.

Guldfuglene fra DONG

Bagmændene i selskabet Copenhagen Infrastructure Partners er de tidligere guldfugle fra DONG Energy med Jakob Baruël Poulsen i spidsen. For PensionDanmark og selskabets nye fond, der er sat i verden for at investere i infrastrukturprojekter i hovedsagelig Nord- og Vesteuropa, er det færøske projekt fondens første store satsning i Rigsfællesskabet. I juni gav PensionDanmark via fonden Copenhagen Infrastructure I tilsagn om at investere 1,2 mia. kr. i USAs første havmøllepark.

»Sammen med det færøske livsforsikringsselskab LIV er PensionDanmark via vores fond Copenhagen Infrastructure i dialog med det færøske landsstyre om finansiering, etablering og efterfølgende drift af den såkaldte Østerøtunnel. Vi har etableret et fælles projektselskab, som i givet fald skal stå for opgaven. Vi afventer nu udfaldet af den igangværende politiske proces i Lagtinget, før vi går videre med projektet,« siger administrerende direktør Torben Möger Pedersen fra PensionDanmark.

Det færøske landsstyre gav tidligere på året med bistand fra Lett Advokater som rådgivere en række private investorer mulighed for at byde ind på projektet og samtidig få koncession på at bygge og drive tunnelen. Resultatet blev, at Copenhagen Infrastructure vandt, og efter tre måneders forhandlinger med landsstyreområdet for trafik ligger der nu en aftale mellem Karí P. Højgaard og CIP. Aftalen indebærer, at et CIP-projektselskab i en i første omgang 30 års driftsperiode skal drive den milliarddyre tunnel mellem Strømø og Østerø og opkræve bompenge af bilisterne. Er parterne enige, kan perioden med bompenge til CIP forlænges yderligere. Derefter tilfalder tunnellen det færøske samfund, siger landsstyremedlemmet.

Tunnelprojektet kan dog kun realiseres, hvis politikerne i Lagtinget giver grønt lys.

Voldsom debat

Sagen har skabt voldsom debat i det færøske samfund. Det færøske parlament havde i torsdags førstebehandling af aftalen. Under den knap 11 timer lange debat om tunnelsagen tog stort set samtlige 33 medlemmer af Lagtinget ordet. Diskussionen gik især på, om tunnelen skulle financieres, anlægges og drives i offentligt regi eller i privat regi.

»Jeg er fortrøstningsfuld og tror på, at aftalen med Copenhagen Infrastructure bliver godkendt af Lagtinget ved, at tinget siger ja til, at jeg bliver bemyndiget til endeligt at underskrive aftalen,« siger Karí P. Højgaaard.

Entreprenørselskabet MT Højgaard, som sammen med bl.a. færøske firmaer har været med til at lave forskellige forundersøgelser omkring den undersøiske tunnel, håber at få totalentreprisen på byggeopgaven hos Jakob Poulsen og Copenhagen Infrastructure. Entreprenøren er i øjeblikket ved at færdiggøre en mindre vandkrafttunnel på Færøerne.

»Vi kan overføre erfaringer og kompetencer fra den anden tunnel, og vi har gode færøske samarbejdspartnere, så projektet passer godt til os. Samtidig passer det til vores strategi om at arbejde tæt sammen med investorer om at finde projekter, der kan opføres i Offentligt Privat Partnerskab – OPP. På det område har vi i forvejen et godt samarbejde med flere pensionskasser,« siger direktør Jóannes Niclassen fra MT Højgaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen