Berlingske Business

Pengene ruller ind hos landmændene

Domkirke af halm.
De danske landmænd kan glæde sig over rekordhøj indtjening, skriver Børsen. Foto:

Danske landmænd har rekordhøj indtjening. Selv pressede mælkeproducenter har pænt plus på bundlinjen og kan afdrage på kæmpegæld.

De danske landmænd kan glæde sig over rekordhøj indtjening, skriver Børsen.

Forklaringen ligger blandt andet i rekordhøje priser på grund af stor efterspørgsel i Asien og et renteniveau helt i bund, der sender flere penge end nogensinde ned i lommerne på landmændene.

Ifølge avisen er det især de gældsplagede mælkeproducenter, som får en langt højere indtjening, end de er vant til, og som nu kan skimte en vej ud af krisen. Det viser en prognose fra Videncenteret for Landbrug.

ARKIVFOTO 2009 af landmand der sprøjter sine marker- - Se RB 5/

Prognosen viser, at danske heltidslandbrug når et gennemsnitligt driftsresultat på 800.000-900.000 kroner om året i perioden fra 2012 til 2014.

Aldrig tidligere har landbrugets indkomst ligget så højt tre år i træk, påpeger Klaus Kaiser, erhvervsøkonomisk chef ved videncenteret.

»Vi har en synkron højkonjunktur i landbruget, hvor det hele topper på en gang. Samtidig har vi ekstremt lave renter. Så vi får det bedste fra produktpriserne og det bedste fra renterne,« siger han.

land

De er stadig minkavlerne, der trækker gennemsnittet op.

»Men selv uden minkene er indtjeningen historisk høj,« siger Klaus Kaiser.

Han forklarer, at indtjeningen falder til 500.000-600.000, hvis minkbrugene er sorteret fra.

Ifølge Henrik Zobbe, der er leder af institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet er det ekstremt vigtigt, at især mælkeproducenterne har fået banket indtjeningen i vejret, fordi de giver dem et tiltrængt pusterum.

Mælke producenter

»De er meget forgældede, men den her indtjening giver dem mulighed for at lave nogle investeringer, så de kan se en vej ud af krisen, som på ingen måde er overstået,« siger han.

Mærsk åbner for salg af supermarkeds-gigant i Danmark

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen