Berlingske Business
11:32Verdens første flydende vindmøllepark snurrer

Partikelfiltre snart tvungne

Nettet strammes om de skadelige partikler fra dieselbiler. Overalt i Europa rettes kritiske blikke mod de partikler, som dieselmotorer

udsender.



Herhjemme har de tunge lastbiler i en periode været fredet af regeringen, men nu lægger regeringens eget

Institut for Miljøvurderinger op til partikelfiltre.



Sort på hvidt dokumenterer direktør Bjørn Lomborgs

folk, at samfundet kan spare op til 5,5 mia.kr. om året, hvis der monteres filtre på alle tunge køretøjer.





Pengene fremkommer ved, at der er færre, der dør for tidligt, og færre, der bliver syge med astma og andre

luftvejslidelser.



Formålet med rapporten er at vurdere, om det er en samfundsøkonomisk god investering at eftermontere

partikelfiltre på dieselkøretøjer, indtil fabriksnye køretøjer er påmonteret partikelfiltre

fra fabrikken.



I beregningerne er der fokuseret på tre typer af køretøjer. Tunge køretøjer

over 3.500 kg., varebiler og taxaer.

Problemet erkendes

Hos Dansk Transport & Logistik (DTL) erkender man, at partikelfiltre

i en eller anden udstrækning inden for en overskuelig fremtid bliver en del af den virkelighed, som medlemmerne skal forholde

sig til.



- Vi erkender problemet og vil medvirke konstruktivt til at løse det. Det er uholdbart, at partikelforurening

koster liv, siger ordførende direktør Michael Svane, DTL.

Efterlyser samlet indsats

Han efterlyser en samlet

europæisk indsats på EU-niveau over for partikelforurening. Men hvis det ikke kan lykkes, må der overgangsregler til

i forsøget på at finde en ren dansk løsning.



- Ved en overgangsordning bliver vi derfor nødt til også

at kigge på afgifterne herunder en lettelse af dieselafgifterne. Ellers vil de danske eksportlastbiler blive udkonkurreret af

udenlandske lastbiler uden filtre, siger han.



Ifølge Lomborg-rapporten vil det koste samfundet 3,2 mia. kr. at eftermontere

partikelfiltre på danske lastbiler og busser, men det tal stemmer ikke med de erfaringer, man har hos DTL med partikelforsøg

rundt om i landet. Monteringen bliver typisk dyrere, vurderer DTL.



Derfor bør regeringen også overveje alternative

teknologier som for eksempel katalysatorer, som bilproducenterne i øjeblikket forsker intenst i.



I øjeblikket

er det kun PSA/Peugeot-Citron der kan tilbyde partikelfiltre til dieselmotorer.



De kritiske vinde, der i øjeblikket blæser

mod diesel-brændstoffet, har blandt andet medført, at den tyske bilistorganisation ADAC, nu går ind for dieselfiltre

og støtter forslag om, at køretøjer med filtre lettes for afgifter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen