Berlingske Business

Parken-ejer brød egne regler

Parken-ejer brød egne regler - 1
FCKs Cesar Santin (t.v.), Mustafa Abdellaoue (i.m.) og Martin Vingaard (t.h.) fejrer første mål i en testkamp i Parken mod Cercle Brugge sidste år. Foto: Malte Kristiansen Foto:

Flemming Østergaard havde ikke fået sine omdiskuterede aktieoptioner, hvis storaktionæren LD havde overholdt sin egen ansvarlighedspolitik, lyder det fra nuværende LD-topchef.

Parkens storaktionær, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, (LD), erkender nu offentligt, at der var tale om et brud på LDs egen ansvarlighedspolitik, da den i 2006 tildelte aktieoptioner til Flemming Østergaard i millionklassen.

LDs daværende topchef, Jeppe Christiansen, valgte at omgå selskabets egen ansvarlighedspolitik, da han som repræsentant for storaktionæren i Parken Sport & Entertainment gav Østergaard aktieoptionerne, som står centralt i den aktuelle sag om kursmanipulation. Det konkluderer LDs nuværende topchef over for Berlingske Business.

2211parken

»Når man giver aktieoptioner til en bestyrelsesformand, så er det en afvigelse fra vores ansvarlighedspolitik, og det skal der være gode grunde til. Hvis man gør det, skal optionerne efter vores vurdering være med en lang tidshorisont, så de understøtter en langsigtet udvikling i selskabet. Når vi ser tilbage på sagen, må vi konkludere, at det ikke var tilfældet i Parken-sagen,« siger Dorrit Vanglo, nuværende topchef i Lønmodtagernes Dyrtidspension (LD), der forvalter og investerer 52,5 mia. kroner for 783.000 danskere.

»I dag ville vi ikke stemme for en aktieoptionsordning af den karakter, som den vi stemte for i Parken i 2006,« fastslår Dorrit Vanglo.

Kovending

Flere af LDs topfolk har tidligere brugt kræfter på offentligt at forsvare LDs beslutning om at give de lukrative aktieoptioner til Østergaard.

»I tilfældet Parken vurderer vi, at Flemming Østergaard som drivkraft har stor værdi for selskabets strategiske udvikling. Derfor ønsker vi at fastholde ham med en attraktiv incitamentsordning,« har aktiechef Henrik Ekmann som porteføljemanager for LDs aktiepost i Parken sagt til Nyhedsbrev for Bestyrelser om, hvorfor LD valgte at give Flemming Østergaard de lukrative og kontroversielle aktieoptioner.

21BUSFlemming-OEstergaard.jpg

Efter at have forsvaret beslutningen i flere år viste Jeppe Christiansen forleden tegn på fortrydelse, da han i Berlingske Business sagde, at »jeg ville ikke gøre det samme i dag« om beslutningen. Dog afviser han, at beslutningen var et brud på LDs ansvarlighedspolitik.

»Jeppe Christiansen afviser klart, at der skulle være tale om tilsidesættelse af både LDs egne daværende investeringsprincipper samt af anbefalingerne i Nørby-udvalget,« siger hans presserådgiver Simon Richard Nielsen, der forklarer, at Jeppe Christiansen ikke selv ønsker at lade sig interviewe om grundlaget for hans beslutning dengang, da han ser tiden med Parken-aktien som en afsluttet epoke.

Store kurskonsekvenser

LDs beslutning om at stemme for aktieoptionerne til Østergaard kan haft store konsekvenser for Parken-aktiens og selskabets senere udvikling.

Aktiekursen i Parken steg betydeligt, efter at optionerne blev tildelt, og små to år efter tjente Østergaard 15,5 millioner kroner på at indløse optionerne og sælge dem samme dag.

 Pind Østergaard

Gevinsten forsøger Bagmandspolitiet i dag at konfiskere, fordi Østergaard og andre Parken-folk på ulovlig vis – ifølge tiltalen – manipulerede aktiekursen op med en række aktieopkøb for Parkens penge kort før lukketid på fondsbørsen. Ifølge Bagmandspolitiet kan netop aktieoptionsordningen have motiveret Flemming Østergaard til den påståede kursmanipulation.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen