Berlingske Business

Pandoras marginer presses af stærk dollar

Hos smykkevirksomheden Pandora er den i øjeblikket meget stærke dollar lig med en øget omsætning, da selskabet har en stor del af sit salg i USA.

Men da Pandoras smykker bliver produceret på fabrikker i Thailand, hvis valuta, baht, følger dollar, og da guld og sølv købes i dollar, spiser de øgede udgifter de ekstra indtægter.

Det fortæller Jakob Risom, der er pressechef i Pandora, efter at en dollar for første gang i mange år koster over 7 kr.

- Vores toplinje i USA bliver øget ved en styrkelse af dollar, men til gengæld har vi øgede udgifter i dollar samt i thailandske baht, som er korreleret med dollarkursen, hvilket faktisk fuldstændig modsvarer stigningen i omsætningen, siger Jakob Risom til Ritzau Finans.

- Vores indtjening vil som udgangspunkt derfor være uændret ved en stigende dollar/baht, fordi vi har øgede udgifter og en tilsvarende øget toplinje, siger Jakob Risom.

I Pandoras årsrapport for 2014 fremgår det, at en ændring på 10 pct. i dollarkursen vil påvirke smykkevirksomhedens driftsindtjening målt på EBITDA med 164 mio. kr.

Pandora havde i 2014 en omsætning på 11,9 mia. kr., hvoraf knap 5 mia. kr. blev hentet i USA og Americas. Driftsresultatet (EBITDA) landede sidste år på 4,3 mia. kr., hvilket gav en driftsmargin på 36,0 pct.

Dollaren er de seneste måneder blev styrket markant. Onsdag koster en dollar 7,05 kr., hvilket er en styrkelse på 14,6 pct. i forhold til ved årsskiftet, hvor en dollar stod i 6,15 kr. I forhold til for et år siden er den amerikanske valuta styrket med 31 pct.

Jakob Risom oplyser, at Pandora, ligesom flere andre af de større danske selskaber, har en praksis med at afdække sig mod valutakursudsving.

/ritzau/FINANS

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen