Berlingske Business

Pandora-topchef: Det er ikke personligt, Kasi-Jesper

Paddora generalforsamling
Foto:

Der er udelukkende tale om, at Pandoras regnemaskine kommer frem til et andet resultat end Kasi-Jespers angående yderligere betaling for Pandoraaktier i 2010. Det er ikke personligt, understreger han.

Der er ikke sat penge af til Jesper Nielsen og Kasi ApS i Pandoras årsregnskab for 2014. Aftalen stammer fra Pandoras køb af Jesper Nielsens aktier i Pandora Central Western Europe (CWE), som selskabet overtog i forbindelse med sin børsnotering i 2010.

Jesper Nielsen fik dengang 385 mio. kr. kontant samt en aftale om en yderligere betaling, den såkaldte »earn-out«. Den består af korrigeret driftsindtjening (EBITDA) i Pandora CWE i 2014 ganget med tre, men fratrukket 400 mio. kr. og den rentebærende nettogæld ved udgangen af 2014.

Ifølge aftalen skal der falde en betaling til Jesper Nielsens selskab 1. juli i år. Men hvor Jesper Nielsen har opgjort værdien af aftalen til 753 mio. kr. i sit seneste regnskab, mener Pandora ikke, at man skylder penge væk.

PandoraKina

»Det er ikke noget personligt - men vi har fået en tredjepart til at vurdere aftalen. Og de kommer frem til det resultat«, siger topchefen i Pandora, Allan Leighton, til Ritzau Finans.

At der ikke er penge på kontoen, kommer dog ikke bag på Jesper Nielsen, der ifølge Ritzau siger til Børsen:

»Jeg havde undret mig meget, hvis der var sket andet, end det der er sket i dag«, siger han med henvisning til, at Pandora også i sine foregående regnskaber er nået til samme konklusion.

Forretningsmanden glæder sig nu til at få udpeget to uafhængige revisorer, der skal give deres bud på, hvad earn out-aftalen er værd.

»Det er ikke noget, der kommer til at tage tre eller fire år. Det er overstået indenfor to en halv måned«, siger han til Børsen.

Holger K kræver redegørelse i Kasi-sag BT


Earn-out-aftaler bruges ofte i forbindelse med virksomhedssalg, hvis køberen og sælgeren har svært ved at blive enige om, hvad selskabet er værd. De er typisk konstrueret sådan, at sælgeren får en betaling til at begynde med plus et beløb, der afhænger af den fremtidige indtjening.

Aftalen var værdisat til 518 mio. kr. ved udgangen af 2010, men i årsregnskabet for 2011 blev den nedskrevet til 51 mio. kr., og et år senere, i februar 2013, værdisatte Pandora den til et rundt nul. Problemer på det tyske marked blev angivet som årsagen til den forringede værdi.

Allan Leighton, der siden sommeren 2013 har været topchef i selskabet, siger desuden til Ritzau Finans, at det gode resultat for 2014 skal være endnu bedre. Han vil få kvinderne - og deres mænd - til at købe endnu flere smykker fra Pandora, end de gør i dag. Og han har opskriften klar:

KasiJesper

»Vi skal blive ved med at gøre, hvad vi gør hver eneste dag. Hver eneste dag skal vi gøre produktet bedre, gøre oplevelsen i butikkerne bedre og gøre kvaliteten bedre. Det er nemt at sige, men vanskeligere at gøre. Men kan vi gøre de tre ting, så er vi på rette vej«, siger Allan Leighton til Ritzau Finans.

En af vitaminpillerne, der skal få Pandora til at tage en endnu større bid af smykkemarkedet, er Kina. Selskabet har indgået en aftale med kinesiske Oracle Investment om en fælles distribution af Pandora-smykker i Kina fra 1. juli 2015 til 31. december 2018. Og der er masser af potentielle kunder for Pandora at hente her. Kina er verdens største smykkemarked, og ifølge Pandora havde det kinesiske marked en værdi på 600 mia. kr. i 2013.

»Vi har blot en lille forretning der. Vi har brugt de seneste 12-18 måneder på bygge en lille forretning op og prøve tingene af. Der er blevet taget godt imod vores produkter - og nu er det tid til at forsøge at tage et større skridt ind i Kina. Og det er det, som aftalen med Oracle skal være med til«, siger Allan Leighton.

Det er hjemmemarkedet i Europa, der udgør den største andel af Pandoras omsætning, der i 2014 endte på 11,9 mia. kr. Kunderne her står for 44,4 pct. af det samlede salg. De nord- og sydamerikanske kunder står for 41,5 pct. af den samlede koncernomsætning, mens kunder fra Asien og Stillehavsområdet tegner sig for lidt over 14 pct. af koncernomsætningen.

Pandora


»Vi håber, at vi fortsat kan vokse i både USA og Europa. Det er ikke for at lyde arrogant, men vi tror på, at der stadig er vækst i selskabet her i tiden, der kommer«, siger Pandora-chefen.

Pandora venter i 2015 en stigning i omsætningen til over 14 mia. kr. Selskabet venter endvidere at kunne øge EBITDA-marginen til cirka 37 pct. fra 36,0 pct.
Så det er en virksomhed i fremgang, som Allan Leighton forlader, når Anders Colding Friis i marts overtager chefstolen. Selv siger den snart forhenværende direktør:

»Det er en fantastisk virksomhed med et fantastisk brand og nogle fantastiske mennesker ansat. Og det har være en ære at være direktør her.«
Udviklingen i aktiekursen tirsdag kan nærmest også kaldes for fantastisk. Siden fondsbørsens åbning er aktiekursen steget med næsten 18 pct., og en aktie i Pandora koster ved middagstid omkring 536 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen