Berlingske Business

Pandora skal slide sig ud af vadestedet med nyheder

Årsregnskab Pandora - 20180515
Pandora står i et vadested. Scanpix/Liselotte Sabroe

Smykkeselskabet Pandora er ved at skifte strategi, og det giver et sæt lunke resultater for første kvartal.

København. Smykkevirksomheden Pandora har for alvor smidt titlen vækstcase fra sig. Efter mange år med kraftig vækst, der har fået investorerne til rent at glemme nedjusteringsskandalen fra 2011, står det nu i stampe for virksomheden.

Det er delvist en beslutning, selskabet selv har truffet. En ny, stor strategi betyder, at Pandora i langt højere grad vil eje de butikker, hvor selskabets smykker bliver solgt.

- Pandora går i disse år fra at være et højvækstselskab til at være et mere modent selskab, hvor man ikke i samme grad som tidligere kan vokse med store vækstrater.

- Man befinder sig i en transformationsfase, og det afspejler regnskabet, siger Pandora-analytiker ved Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Ved udgangen af marts 2018 havde Pandora 1022 egne butikker, - en stigning på omkring 50 procent sammenlignet med sidste år. Antallet af "øvrige salgskanaler" faldt med 460 til 5233.

Det er dog ikke gratis - og sammen med pressede markeder i USA og Kina - har de store omvæltninger holdt resultaterne tilbage. Omsætning stod i stampe i kvartalet og resultatet faldt.

- Når man tager ejerskabet selv, så har man nogle flere omkostninger med at drive butikkerne. Så det trækker overskuddet ned.

- Til gengæld kan man på sigt få en bedre indtjening på smykkerne, og man bliver meget bedre til at styre sin markedsføring og sit sortiment. Hele idéen med øvelsen er at blive et modent, veletableret brand, siger Søren Løntoft Hansen.

Den indsats skal komme nu, og her er der brug for, at Pandora begynder at rykke kommercielt og lokke kunderne til.

- Regnskabet for første kvartal afspejler, at man i den grad har savnet nyheder i sortimentet.

- Det er så delvist kommet nu, men effekten kommer først senere. Pandora skal introducere forbrugerne til nye kollektioner. Det er forudsætningen for, at man kan leve op til de vækstforventninger, man har, siger Søren Løntoft Hansen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen