Berlingske Business

Overraskende økonomisk vækst i Tyskland og Frankrig

Overraskende økonomisk vækst i Tyskland og Frankrig - 1
Tysk økonomi voksede overraskende med 0,3 pct. i andet kvartal. Foto:

Europas to vigtigste økonomier, Tyskland og Frankrig, kom til næsten alle økonomers store overraskelse tilbage på vækstsporet allerede i andet kvartal. Begge landets bruttonationalprodukt voksede fra marts til slutningen af juni med 0,3 pct.

De positive økonomiske nyheder gør det mindre sandsynligt, at Den Europæiske Centralbank vil sænke renten yderligere. Dermed er også det danske renteniveau formentlig meget tæt på den absolutte bund.

Mange økonomer havde ventet, at verdens store økonomier med blandt andre USA, Tyskland og Frankrig ville komme tilbage på vækstsporet i anden halvdel af 2009.

Men nu viser det sig overraskende, at Europas klart største og vigtigste økonomi, den tyske, faktisk voksede med 0,3 pct. i andet kvartal, hvis man sammenligner med første kvartal og justerer for sæsonudsving. Det oplyser den tyske forbundsstatistik.

Det er overraskende, for bankøkonomer havde på forhånd ventet et fald på 0,3 pct. Ganske vist kommer fremgangen i andet kvartal efter et rædselsfuldt første kvartal og fjerde kvartal sidste år, så målt i forhold til andet kvartal sidste år er den tyske økonomi skrumpet med 5,9 pct.

Også fremgang i Frankrig
Frankrig har endnu ikke offentliggjort officielle statistikker, men finansminister Christine Lagarde har i dag oplyst, at Frankrigs økonomi voksede med 0,3 pct. i andet kvartal sammenlignet med første kvartal. Det var ventet, at økonomien ville skrumpe med 0,2 pct.

Klokken 11 offentliggør EUs statistiske kontor, Eurostat, data for den økonomiske udvikling i hele eurozonen, der ventes at falde med 0,5 pct. i andet kvartal. Et gæt, som set i lyset af udviklingen i Tyskland og Frankrig formentlig er for pessimistiske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen