Berlingske Business

Overblik: Sådan kan regeringen stoppe en konflikt

Her er en mulig køreplan for, hvordan regeringen og et flertal i Folketinget kan gribe ind i en konflikt.

København K. Regionerne har natten til onsdag indgået en aftale med LO-forbundene. Men der mangler stadig at falde en aftale på plads for det kommunale, det statslige og for de resterende forbund på under regionerne.

Lykkes det ikke, står landet over for en storkonflikt, som vi senest så i 2013.

Konflikten i 2013 blev afsluttet med et regeringsindgreb, som erstattede en aftale om lærernes arbejdstid med en lov.

Ønsker regeringen på et tidspunkt at afslutte en eventuel konflikt med et indgreb, kan det lade sig gøre på denne måde:

* Hvis regeringen beslutter sig for at samle et flertal på Christiansborg for et indgreb, kan det gå meget hurtigt. Det viser erfaringerne fra tidligere regeringsindgreb.

* Det kræver, at et stort flertal i Folketinget beslutter at dispensere fra de normale tidsfrister for behandling af lovforslag.

* Ifølge Folketingets forretningsorden kan formanden for Folketinget, Pia Kjærsgaard (DF), eller en gruppe på 17 medlemmer af Folketinget bede om at få hastebehandlet et lovforslag uden om de normale høringsfrister og udvalgsarbejde.

* Hvis tre fjerdedele af Folketinget stemmer for forslaget, kan lynbehandlingen gå i gang. Det svarer til, at 135 ud af 179 folketingsmedlemmer stemmer for.

* På blot to dage kan en regering dermed få lovforslaget vedtaget i Folketinget.

* I 2013 stemte et flertal i Folketinget for et regeringsindgreb 26. april og bragte dermed den 25 dage lange lockout til ophør. 29. april mødte lærere og elever til undervisning på landets skoler.

* Ved tidligere regeringsindgreb er det flere gange set, at forligsmandens mæglingsforslag er blevet ophøjet til lov. Dette var dog ikke tilfældet ved lærerkonflikten.

Kilde: Ritzau.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen