Berlingske Business

OVERBLIK: Sådan fungerer kommanditselskaber

Billede
1000 kroner i sedler. Ialt er her fotograferet 250.000 kroner. Foto:

Kommanditselskaber er en populær konstruktion, når det gælder om at slippe for at betale topskat her og nu.

København. Regeringen lægger op til at stramme reglerne for de såkaldte kommanditselskaber (K/S'er) for at imødekomme spekulation i udskudt skat, der ender i andre landes statskasser.

Et K/S stiftes blandt en kreds af investorer - kommanditister - og adskiller sig fra andre selskabsformer ved, at den enkelte medejer kun hæfter for et afgrænset beløb.

Billede

Samtidig er der som reglerne er nu - og hvis antallet af investorer ikke er større end ti - mulighed for at overføre enkelte års underskud eller overskud til kommanditisternes egne skattepligtige indkomster.

Det har betydning for eksempelvis investeringer i vindmøller eller solceller i udlandet, der i forvejen er attraktive på grund af grønne støtteordninger, der giver tilskud per produceret kilowatt-time.

Samtidig er det muligt at afskrive mellem 15 og 25 procent af værdien alene det første år.

Afskrivningen fører til et stort regnskabsmæssigt underskud i selskabet, som igen kan trækkes fra i investorens skattepligtige indkomst.

Afskrivningerne falder med tiden, og efter en årrække vil selskabet begynde at give overskud.

Nyt regeringsgrundlag

Men når dette overskud skal beskattes, sker det i første omgang der, hvor møllen eller solcelleparken er placeret.

Den danske stat kan derfor kun opkræve forskellen mellem den danske og den udenlandske skat, selv om man altså reelt har "lånt" investoren pengene i form af de høje fradrag.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen