Berlingske Business

OVERBLIK: Erhvervsliv roser politikere for at sænke afgifter

Møde på Marienborg om Brexit
Søndag er regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale blevet enige om en erhvervspakke. Her er nogle af reaktionerne fra erhvervslivet. Foto:

Dansk Erhverv mener, at lavere afgifter på grænsehandelsvarer vil gavne danske virksomheder.

Regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er søndag blevet enige om en erhvervspakke.

I aftalen er blandt andet en lavere afgift på elvarme og en aktiesparekonto, som starter på 50.000 kroner fra 2019.

Desuden fjernes afgifter på nødder, og planlagte stigninger på slik og vin droppes.

Få et overblik over, hvad erhvervslivet mener om den nye erhvervspakke:

Dansk Erhverv roser blandt andet, at aftalen tager et opgør med afgifter på grænsehandelsvarer:

»Vi har årevis været vidner til, at danskere i tusindvis kører til Tyskland for at købe for millioner kroner af varer i de tyske grænsehandelsbutikker. Årsagen er de absurde afgifter,« siger administrerende direktør Jens Klarskov fra Dansk Erhverv.

»Afgifterne har i årevis skabt en enorm skævvridning i danske virksomheders mulighed for at konkurrere på fair vilkår. Det bliver bedre nu.«

Detail presset

Dansk Energi kalder aftalen for en god start, der kan gøre danskernes varme grønnere.

»Men med aftalen mangler vi sikkerhed for finansiering på den lange bane. Det nødvendigt med en varig nedsættelse for at kunne sende oliefyr og gas på pension og erstatte med varmepumper,« siger Lars Aagaard, administrerende direktør i Dansk Energi.

»Vi har Europas højeste skattetryk på el generelt set. At lempe danskernes skat på el vil være en skattelettelse, der gavner alle danskere og væksten.«

Finans Danmark glæder sig over den nye aktiesparekonto:

»I sidste ende kommer det også virksomhederne til gode, som får glæde af flere investeringer til at skabe vækst og beskæftigelse,« siger Ulrik Nødgaard, administrerende direktør i Finans Danmark.

Steen Bocian_01

Danske Rederier er blandt andet tilfreds med, at registreringsafgiften på skibe, der sælges videre, fjernes:

»Den har gjort det for dyrt for mange rederier at sætte deres skibe på dansk flag.«

»Det sender et stærkt vækstsignal fra Danmark, som helt sikkert vil blive hørt i den globale, maritime industri, og stille os stærkt i kampen for at tiltrække aktivitet til Danmark,« siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier.

Dansk Industri mener, at aktiesparekontoen er god for især små virksomheder:

»Vi deler klart partiernes ambition om at styrke en dansk aktiekultur, hvor vi investerer i morgendagens vækstvirksomheder, og dagens aftale kan være et vigtigt skridt i den retning,« siger vicedirektør Kent Damsgaard.

Dansk Byggeri roser også aktiesparekontoen, men mener, at der er brug for yderligere tiltag:

»Aktiesparekontoen er målrettet børsnoterede virksomheder. Derfor er det både godt og nødvendigt, at den suppleres med et nyt investorfradrag, der målrettes unoterede smv-virksomheder (små og mellemstore virksomheder, red.),« siger administrerende direktør Lars Storr-Hansen.

Brug af dankort

Den borgerligt-liberale tænketank Cepos kalder aktiesparekontoen for en lappeløsning på problemet med den høje danske aktiebeskatning:

»Jeg er skeptisk over for den nye aktiesparekonto. Frem for at indføre en ny »ordning«, burde man sænke den danske aktieskat på 42 procent til et svensk niveau på 30 procent.«

»Ifølge Finansministeriet udgør provenutabet herved 2 milliarder kroner. Den løsning var der rigelig råd til, når råderummet er på 36 milliarder kroner,« siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, Cepos.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen