Berlingske Business

Outlets er vejen frem igennem forbrugsmørket

Outlets er vejen frem igennem forbrugsmørket - 1

Flere store outletcentre med nedsatte mærkevarer er på vej i Danmark, og bagmændene kunne ikke have valgt et mere gunstigt tidspunkt.

Finanskrisen har måske vanskeliggjort danskernes mulighed for at købe mærke- varer, men absolut ikke dæmpet lysten, så et gryende marked for mærkevareudsalg i Danmark er tilsyneladende på vej på det helt rigtige tidspunkt.

Foruden Danmarks eneste outletcenter i Ringsted har både Billund og Kolding nu planer om at bygge et outletcenter, og timingen er god, mener direktør i Retail Institute Scandinavia, Michael Skou:

- Hvis du kigger på, hvad der sker lige nu, så går det rigtig godt for de billige butikker og for discountsupermarkederne. Sengefabrikanten Jysk har for eksempel god vind i sejlene lige nu, og vi handler fødevarer dér, hvor de ikke koster så meget. I en tid, hvor folk kigger meget på økonomien, er en outlet en rigtig god idé. Eneste problem kan faktisk være, at nye varer i forvejen bliver sat stærkt ned i butikkerne, for eksempel som det skete før jul i år, og så vil folk hellere købe nyt billigt tøj end noget fra sidste år, siger Michael Skou.

Overrendte Blåvand

Outletekspert Henrik C. Maris er enig i, at danskerne er vilde med lagersalg. Det ses blandt andet hos de mindre outletmiljøer, der allerede er spiret frem herhjemme.

En række butikker på Lange- linie trækker mange kunder til med deres udsalg af mærkevarer, og i den anden ende af landet er vestjyske Blåvand og det nordlige Blokhus blevet identisk med turisternes shopamok i sidste sæsons kvalitetsvarer.

De små outletbutikker holder kun åbent i sommerperioden, men her er der til gengæld ofte godt fyldt med kunder.

50 procent rabat

- Danskerne er blevet så vant til tilbud, at der ikke er noget, der hedder fuld pris mere. Ved nogle af de enkeltstående lagersalg har hjemmeværnet været bestilt til at holde styr på masserne, og der er en tendens til, at tøj ved de sæsonbestemte udsalg sættes ned med 50 procent med det samme. Det er det, kunderne vil have. Ikke 30 procent, siger Henrik C. Maris.

Populært i udlandet

Outletdillen har for længst holdt sit indtog i store dele af verden, især i vores naboland Sverige, hvor man har lidt mere for vane at køre uden for byen og ikke ind til en bykerne, når der skal shoppes.

I New York kører greyhoundbusser i pendulfart Manhattan-indbyggere og ikke mindst turister ud til Woodbury Common Premium Outlets, hvor der kan shoppes Nike-sko og Armani-jakkesæt til »ingen penge«.

Og ved Paris ligger outletmekkaet La Vallee Village tæt op ad Disneyland, så man kan forsøde parkens pebrede indkøb med følelsen af at have gjort et mærkevarekup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen