Berlingske Business

Organisationer: Airbnb er ikke deleøkonomi

JAPAN-BUSINESS/
Arkivfoto. Foto:

Dansk Erhverv og Horesta efterlyser snarlig regulering af Airbnb efter stor fremgang.

Ifølge den danske hotelbranche er der intet, der tyder på, at udlejningsapp'en Airbnb stjæler kunder fra den etablerede hotelbranche.

Alligevel er man ikke helt glade for, at Airbnb igen har oplevet stor fremgang i 2015.

AIRBNB

I brancheorganisationen Horesta giver man nemlig ikke noget for, at virksomheden undgår en række lovkrav, som den øvrige hotelbranche er underlagt.

- Det er vigtigt at forstå, at der er tale om kommerciel udlejning. Der er ikke tale om, at der er nogen, der deler noget med hinanden for hinandens blå øjne skyld.

- Det er helt naturligt, at den kommercielle part i det her - Airbnb- forpligter sig til at oplyse, hvilke indtægter udlejere får ved at leje igennem Airbnb, siger Katia Østergaard, administrerende direktør i Horesta.

Ud over indberetninger af lejeindtægter, så Skat kan opkræve afgifter, mener Horesta, at Airbnb bør kigge på deres sikkerhedsregler og forpligte sig til at give oplysninger om brugere, som den øvrige hotelbranche gør, til eksempelvis Danmarks Statistik.

Den kritik har genklang hos Dansk Erhverv, hvor man længes efter, at politikerne ensarter lovkravene.

BM

- Det er ikke fordi, vi ønsker mere regulering - vi ønsker sådan set deregulering for vores erhverv - men man er nødt til at se på, hvordan den nuværende regulering kan omfatte de nye aktører, siger Susanne Nordenbæk, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

Hos Airbnb understreger man, at man er villig til at indgå dialog " om en god løsning for både Danmark og de danske værter."

Men samtidig understreger chef for Airbnb i Norden og Holland, Aya Guldhammer Henderson, at hun i forvejen mener virksomheden gør meget for at lade brugerne kende reglerne om eksempelvis skat.

- Vi oplyser på siden "Ansvarlig udlejning" om den række af ting, man skal sætte sig ind i, før man går i gang som vært, og skat er naturligvis en af dem, lyder det fra Aya Guldhammer Henderson.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen