Berlingske Business

Optimismen er på vej op

pix-dannebrog
Foto:

Der er bedre tider på vej herhjemme. Det tyder flere og flere økonomiske indikatorer på og det begynder også så småt at vise sig i forbruget, som ventes at stige.

Dansk økonomi er ved at komme sig efter mere end fem års alvorlig krise. Det tyder stadigt mere på. Forbrugerne er eksempelvis begyndt at se lidt lysere på fremtiden. Samtidig viser helt nye tal fra Danmark Nationalbank, at danskernes ellers så store opsparing i bankerne er på vej ned.

Det er to måneder i træk, at husholdningernes indestående i banker og sparekasser er faldet, efter den ellers er steget kraftigt, lige siden krisen for alvor startede tilbage i 2008. Det er op mod syv milliarder kroner, danskeren netto har hævet på deres konti de seneste måneder, for at købe nye møbler, cykler, tøj, rejser eller andre forbrugsgoder.

»Flere og flere ting begynder at pege i den rigtige retning. Men der er fortsat et langt stykke vej til noget der ligner forbrugsvækst, der for alvor kan skubbe gang i den danske vækst,« lyder det fra økonomen Frederik I. Pedersen fra AE-rådet.

Makroøkonom Peter Bojsen Jakobsen har netop lagt sidste hånd på en ny prognose for dansk økonomi, og siger på den baggrund, at bunden ser ud til at være passeret.

»Boligpriserne er så småt på op, beskæftigelsen er svagt stigende og 2013 bliver også året hvor husholdningerne oplever reallønsfremgang for første gang siden 2009.«

Peter Bojsen Jakobsen tilføjer, at de senere års lidt lavere skatter og afgifter, plus udbetalingen af efterlønspenge, også kan få en positiv effekt på det private forbrug.

»Det ser også ud til, at optimismen så småt er ved at vende tilbage hos de danske forbrugere. Vi venter derfor en svag fremgang i privatforbruget i år på 0,5 procent og en mere solid stigning til næste år på 1,5 procent,« siger han.

Forbrugernes tillid til fremtiden er da også netop steget til det klart højeste niveau, siden krisen ramte i 2008, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det har historisk set været er godt signal om, at der snart kommer mere fart på forbruget.

»Privatforbruget er efter alt at dømme allerede stigende for tiden i takt med, at forbrugerne får flere penge mellem hænderne. Men, når forbrugertilliden er så høj som nu, kan vi sandsynligvis også vente, at folk vil bruge en større del af deres indkomst,« siger Las Olsen, der er økonom i Danske Bank.

Den samlede forbrugertillidsindikator, som Danmark Statistik udregner hver måned, steg i august til 5,9. Det er pænt mere, end de tæt ved 1,5, som den i snit har ligget på siden 2000. I de gode år, hvor boligpriserne skød i vejret, og forbruget var ved at løbe løbsk, var indikatoren i periode over ti. Så der er endnu ikke tale om nogen jubelstemning. Men det aktuelle tal er alligevel ganske pænt set i et historisk lys og noget nær et sikkert varsel om, at der snart kommer mere fart på forbruget. Men mindre der altså dukket noget uventet op, som igen slår det hele i stykker og sender forbrugernes tillid til fremtiden ned.

Det er i øvrigt ikke kun herhjemme, men ud over det meste af Europa, og også i USA, at forbrugerne på det sidste er begyndt at se lidt lysere på fremtiden, efter flere mørke år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen