Berlingske Business

Opsvinget i dansk økonomi har tabt pusten

Efter en sommer med fremgang er opsvinget i dansk økonomi løjet lidt af, viser en ny måling.

I løbet af sommeren fejrede både politikere, virksomheder og forbrugere det spæde morgengry i dansk økonomi. Nu viser de seneste nøgletal fra Morgenavisen Jyllands-Postens såkaldte Økonometer, at opsvinget har tabt pusten.

Økonometeret består af 11 nøgletal, der er håndplukket af Nykredit til at tage temperaturen på den danske økonomi. Og tallene viser nu et mere afdæmpet billede af det hjemlige momentum, skriver avisen.

»Den tiltagende vækst, man lidt har sat næsen op efter, bliver ikke bekræftet af de seneste nøgletal. Økonomien står stadig og flimrer lige over stilstand. Der er ikke noget, der indikerer, at økonomien har taget et yderligere gearskifte hen over sommeren,« siger Tore Stramer, chefanalytiker i Nykredit og ophavsmand til Økonometeret, til avisen.

Så selvom forbrugertillid og konjunkturbarometrene for erhvervslivet slår positivt ud, så har det altså endnu ikke givet genklang i boligpriser, investeringer, ansættelser eller detailhandelstal, viser målingen.

Regeringen og mange store banker regner med en beskeden vækst i år efterfulgt af en acceleration til omtrent 1,5 procent næste år.

Ifølge cheføkonom Jes Asmussen fra Handelsbanken bliver den økonomiske vækst så skrøbelig, at den stadig let kan blive afløst af stilstand.

»Når man lægger en negativ udvikling bag sig, føles det som et opsving, men det vi stadig ser, mener jeg ikke, vi kan kalde et opsving,« siger Jes Asmussen til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Nordeas cheføkonom Helge Pedersen anerkender, at tempoet de seneste måneder er sandet lidt til, men han fastholder dog troen på, at økonomien ligger solidt i vækstsporet:

»Over en bred kam viser tallene her og nu, at der stadig er lidt bedre tider på vej fremover. Men momentum går lidt af. Det så lidt stærkere ud hen over sommeren og lige efter sommerferien«.

Balladen om det amerikanske gældsloft og et tab af momentum blandt Danmarks største samhandelspartnere i Europa præger ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten tallene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen