Berlingske Business

Oppositionen vil genindføre afgift på pvc og ftalater

Socialdemokratiet og resten af oppositionen vil genindføre afgift på miljøskadelige stoffer, hvis de får magten efter næste folketingsvalg

Afgifterne på det miljøskadelige plast PVC og de hormonforstyrrende ftalater – i blandt andet regntøj og beskyttelsesdragter – bliver genindført, hvis regeringsmagten skifter ved næste folketingsvalg.

Det lover oppositionen, efter at VLAK-regeringen – med støtte fra Dansk Folkeparti og De Radikale – netop har afskaffet afgifterne som en del af den såkaldte erhvervspakke. Socialdemokratiet har hidtil ikke villet løfte sløret for, hvilke af regeringens beslutninger, partiet vil omgøre, hvis det genvinder regeringsmagten. Men medlem af gruppeledelsen Dan Jørgensen, mener, at denne skal gøres om.


»PVC og ftalater er kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer, som vi for alt i verden gerne vil have væk fra hverdagen og vores børn. Så det er soleklart, at vi vil rulle det tilbage, hvis vi får magten efter næste folketingsvalg. Der skal selvfølgelig være et flertal i Folketinget, men det vil vi kæmpe for at få, og det vil vi tilvejebringe finansiering for. Det er trods alt et overskueligt beløb – og at gøre noget, som er så skadeligt for vores miljø og børns sundhed for at give en så lille lettelse til erhvervslivet hænger slet ikke sammen,« siger Dan Jørgensen til Information.


Miljøstyrelsen beskriver PVC som »den plasttype, der giver anledning til flest miljøproblemer«, mens en »række af ftalaterne skader vores forplantningsevne«.


Ifølge erhvervspakkens aftaletekst skønnes afskaffelsen af afgiften årligt at koste statskassen 25 millioner kroner. Dertil kommer, at virksomhederne forventes at spare otte millioner kroner på administrationen.


De øvrige partier i oppositionen er enige med Socialdemokratiet i, at afgiften bør genindføres.


»Det er jo tudetosset at fjerne den afgift, som dybest set har til formål at udfase pvc og beskytte forbrugerne mod stoffer, vi ved er kræftfremkaldende og hormonforstyrrende,« siger Enhedslistens miljøordfører, Maria Gjerding.


Alternativets miljøordfører, Christian Poll, mener, at netop denne afgift »sidder lige i skabet«:


»Det er selvfølgelig en balance, hvordan man skal indrette en afgift for at få den ønskede adfærdsvirkning, men pvc er et af de produkter, vi gerne vil helt af med og ikke bare mindske brugen af.«


SF’s miljøordfører, Trine Torp, ser endda gerne en »modernisering« af afgiften, så flere produkter bliver omfattet af den og den sættes op.


Selv om De Radikale står bag erhvervspakken, understreger partiets miljøordfører, Ida Auken, at afskaffelsen af afgiften på pvc og ftalater ikke sker med partiets gode vilje. Eftersom der kun er tale om en såkaldt stemmeaftale og ikke et forlig, er De Radikale ikke bundet af aftalen efter et valg.


»Det var den del, vi kæmpede allerhårdest for at få ud af erhvervspakken, men der var bare ingen mulighed,« siger Ida Auken. »Så for at få alle de andre fremskridt i pakken – herunder en fjernelse af elvarmeafgiften – måtte man jo lave kompromiser. Det er ikke nogen hemmelighed, at det var der, hvor vi måtte strække os for at få noget andet. Men vi har ikke bundet os til, at det ikke kan laves om – og det vil vi gerne være med til.«


Dansk Industri (DI) og Dansk Byggeri har tidligere foreslået at afskaffe afgiften på pvc og ftalater. Og Skatteministeriet konkluderede i rapporten ’Sanering af punktafgifter’, at der var »skattefagligt grundlag for at imødekomme forslaget« fra de to interesseorganisationer.


Det har ikke været muligt at få en kommentar fra skatteminister Karsten Lauritzen (V) til oppositionens løfte om at genindføre afgiften. I stedet skriver Skatteministeriet i en kommentar, at »afgiften på pvc og ftalater samt pvc-folier vurderes ikke længere at have nogen nævneværdig adfærdsregulerende effekt på sundhed eller miljø«. Det skal ses i forhold til, at afgiften på pcv og ftalater er »meget administrativt omkostningsfuld for erhvervslivet«, hedder det.


Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, afviser Skatteministeriets regnestykke med henvisning til, at pvc-afgiften er ikke sat i verden for at skaffe provenu, men for at medvirke til at løse et miljøproblem. Christian Ege henviser til, at provenuet kun er lavt, fordi afgiften ikke er blevet reguleret siden år 2000. Hvis Skatteministeriet i stedet regulerede afgiften med prisudviklingen, ville både miljøeffekt og provenu vokse.


»Det er rigtigt, at man har forsømt afgiften i en række år, men det er jo ikke et argument for at afskaffe den, men for at gøre den bedre,« siger Christian Ege. »Afgiften på pvc og ftalater gjorde de mere miljøvenlige alternativer mere konkurrencedygtige. Nu styrker man i stedet de sorte produkters konkurrenceevne. Danmark vil normalt gerne kendes for grøn omstilling, men det her er sort omstilling.«

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen